Feminist Art Performance. Questioning the Hegemonic Notion of Social Judgment

Authors

  • Natalia Carod Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e050

Keywords:

Performance discipline, social zeitgeist, feminism, politics, controversies

Abstract

This research article looks to explore the performance practices used to bring gender violence to the forefront of social consciousness by Latin American female artists and activists. These performances have been inspired by the modern feminist and their struggle to reverse how these issues have been pushed aside and out of the mainstream consciousness. These issues are controversial and the intention to keep them out of the social zeitgeist stems from fear of how they could encourage observers to question the current definition of politics and public perceptions of aesthetics; questioning the hegemonic notion of social judgment associated with the patriarchal imperative. For that purpose, three demonstrative art performances will be analysed; including those in both Chile and Argentina. The most notable of which was the «Ni Una Menos» —Not one less— demonstration in Argentina in 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azpiazu Carballo, J. (2017). Masculinidades y feminismos. Barcelona, España: Virus.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto, elementos para una sociología de la cultura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Castro Sánchez, A. (2018). El lugar del arte en las acciones políticas feministas. Configuraciones, (22), 11-30. doi: 10.4000/configuracoes.6268

Calabrese, O. (1999). La era Neobarroca. Madrid, España: Cátedra.

Diéguez, I. (2014). Escenarios Liminales. Teatralidades, performatividades, políticas. Ciudad de México, México: Toma, Ediciones y Producciones Escénicas y Cinematográficas, A. C.

Foucault, M. (1999). Las mallas del poder. En Estética, ética y hermenéutica (pp. 235-254). Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Fuentes Feo, J. (2010). Prólogo. En M. Bellisco y M. Cifuentes (Comps.), Repensar la Dramaturgia. Errancia y transformación (pp. 5-16). Murcia, España: Centro Párraga/Cendeac.

Grüner, E. (2004). El conflicto de la(s) identidad(es) y el debate de la representación. La relación entre la historia del arte y la crisis de lo político en una teoría crítica de la cultura.

La Puerta, (1), 58-68. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19994

Longoni, A. (2010). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1(1). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4278/pr.4278.pdf

Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Taylor, D. (2011). Performance teoría y práctica. En D. Taylor y M. Fuentes (Comps.), Estudios avanzados de Performance (pp. 7-32). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2020-05-21

How to Cite

Carod, N. (2020). Feminist Art Performance. Questioning the Hegemonic Notion of Social Judgment. Arte E Investigación, (17), e050. https://doi.org/10.24215/24691488e050