Theatre for Children as an Upbringing Strategy. Heteronormative Practices, Guidelines and Beliefs
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691488e049Keywords:
Theater, infancies, gender, strategy, raisingAbstract
We propose children’s theater as a rearing strategy as it is a political effort to incorporate the child into the cultural community, allowing social (re)production (Bourdieu, 2000). It will be of uppermost interest to get into theater discourse analysis for infancy, comprehended as significative social configurations in gender and sexual identities. Thus, we propose an homologous relation between rearing methods and some aspects of the theater in analysis that enables the extrapolation of a specific concept of infancy and the aesthetic-scenic experience it generates. Finally, we will peruse into how La Plata’s theater poetics heterosexualize simbolic realities in infancy through adult-centric discourse that end up being generational and hegemonic in nature.Downloads
References
Aquino, N. (15 de julio de 2011). Seis actos y un prólogo para un cuento nuevo [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Atencio, R. (19 de julio de 2014). Aventuras y canciones del Gato con botas [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Atencio, R. (18 de julio de 2015). Aladdín en una nueva aventura musical [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas. Barcelona, España: Gedisa.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Bustelo Graffigna, E. (2012). Notas sobre infancia y teoría: un enfoque latinoamericano. Salud Colectiva, 8(3), 287-298. Recuperado de http://revistas.unla.edu.ar/saludcolectiva/article/view/168
Butler, J. (1998). Actos performativos y constitución de género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feministas. Debate Feminista, (18), 296-314. Recuperado de http://capacitacion.hcdn.gob.ar/wp-content/uploads/2015/12/actos-Buttler-1.pdf
Butler, J. (2017). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, España: Paidós.
Butler, J. (2018). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Cabrera, G. (24 de julio de 2014). La doncella de la torre [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Cabrera, G. (18 de julio de 2015). Oz, lo que ves no es lo que es [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Carli, S. (2002). Introducción. En Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955 (pp. 17-38). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño & Dávila.
Casella, G. (2018). Performatividad de género en el teatro para niños. Estrategias para el análisis de obras infantiles. Arte e investigación, (14), e003. doi: 10.24215/24691488e003
Casella, G. (agosto de 2019). Domesticar a través del teatro. El teatro para niños como estrategia de crianza (heteronormada). Ponencia presentada en las 9.º Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JIDAP). Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81136
Diker, G. (2009). El discurso de la novedad. En ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? (pp. 11-31). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Dubatti, J. (2007). Filosofía del teatro. Convivio, experiencia, subjetividad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Athuel.
Dubatti, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Propuedéutica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Athuel.
Mehl, R. (2010). El teatro para niños y sus paradojas. Reflexiones desde la platea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional del Teatro.
Pavis, P. (1998). Diccionario del teatro. Barcelona, España: Paidós.
Velázquez, L. (18 de julio de 2013). Hansel y Gretel, un paseo por el bosque [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Velázquez, L. (14 de julio de 2014). La bella durmiente contada por una abuela [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Ventrice, G. (23 de julio de 2015). El gato en busca de botas… una aventura musical [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Villagra, L. (13 de julio de 2013). Alicia en el país de las maravillas, una historia musical [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Vivier, G. (28 de julio de 2015) S.O.S., Princesas al recate [Obra de teatro]. La Plata, Argentina: Centro Cultural Pasaje Dardo Rocha.
Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid, España: Egales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arte e Investigación the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the National University of La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.