Teaching and The Art Archivist

On Strategies for Rereading with A Gender Perspective

Authors

  • María Florencia Alonso Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL), Facultad de Artes, UNLP
  • Valentina Valli Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL), Facultad de Artes, UNLP

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e085

Keywords:

Teaching, Gender, Feminism, Archiving, Mitominas

Abstract

As Griselda Pollock has already stated, our practices and thoughts currently generate critical dissonances in the face of traditional art history, and it is there where we are enabled to «(...) imagine other ways of seeing and reading visual practices different from those enclosed in canonical training» (2007, p.141). We propose, then, to (re)think strategies and theoretical frameworks that enable us to teach content from other perspectives. We will try to rescue archives of artistic experiences crossed by genders that promote a critical attitude, expanding the limits of visuality and generating questions that allow us to construct new knowledge outside the established canons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carnevale, G., & Giunta A. (2007). Archive Tucumán Arde, 1968-2007, Cédula Documenta. Textos de la curaduría, traducción.

Correbo, M. N. (2019). Los cuerpos que no de la historia del arte. O cuando aprendemos solo el relato cisheteronormado. Octante, (4), e022. https://doi.org/10.24215/25250914e022

Foster, H. (2004). El impulso de archivo. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/57224/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

Giroux, H. (1990) Los profesores como intelectuales. hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós.

Giunta, A. (Abril de 2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. Errata. Revista de Artes Visuales (1). Recuperado de: https://issuu.com/revistaerrata/docs/revista_de_artes_visuales_errata_1_issuu

Guasch, A. M. (2005). Los lugares de las memorias: el arte de archivar y recordar. Passatges del segle XX, Revista d’ art, ISSN 1579-2641, (5), pp. 157-183. Recuperado de: http://globalartarchive.com/es/anna-maria-guasch/obras-recientes/los-lugares-de-la-memoria-el-arte-de-archivar-y-recordar/

Jaramillo, C. (2010). Archivos y política / Políticas de archivo. Recuperado de: https://issuu.com/revistaerrata/docs/revista_de_artes_visuales_errata_1_issuu

Pollock, G. (2007). Diferenciando: el encuentro del feminismo con el canon. Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México Universidad Iberoamericana, Biblioteca Francisco Xavier Clavigero, 2007.

Rolnik, S. (2010). Furor de archivo. Recuperado de: http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num7/08_rolnik.pdf

Rosa, M. L. (2011). La jaula que va desde el sótano al desván. El ama de casa y la locura en la relación arte-feminismo. En: María José Herrera (dir.): Exposiciones de Arte Argentino y Latinoamericano. Curaduría, diseño y políticas culturales. Escuela Superior de Bellas Artes Dr. Figueroa Alcorta.

Rosso, L. (8 de julio de 2016): Derribando mitos. Página 12. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/las12/13-10699-2016-07-08.html

Suzzi, A. L. (2019). Desestabilizar el discurso. Arte feminista del underground porteño. Armiliar, (3), e019. https://doi.org/10.24215/25457888e019

Published

2022-07-08

How to Cite

Alonso, M. F. ., & Valli, V. . (2022). Teaching and The Art Archivist: On Strategies for Rereading with A Gender Perspective. Arte E Investigación, (21), e085. https://doi.org/10.24215/24691488e085