Representation of a Criminal. Libro De Castigos Del Penal De La Plata Photographs

Authors

  • Camila Cascio Cátedra Teoría de la Historia. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Camila Gastón Cátedra Teoría de la Historia. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Florencia Ugo Cátedra Teoría de la Historia. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e012

Keywords:

Book of Punishments, Historical Archive of the Buenos Aires Penitentiary, representation, photographs, portrait

Abstract

The Book of Punishment of the Historical Archive and Museum of Buenos Aires Penitentiary keeps the institutional record of punishments applied for misconduct or problems of cohabitation to convicts of the La Plata Prison between 1935 and 1945. Out of the 600 convicts registered in these pages, only 12 are photographed. We can infer the guideline of realization of these images, which surrounded by unanswered questions function as a representation of a subject, as an institutional tool and as a symbolic element of a fight of representations that stresses the position of the represented with the institutional construction of a criminal in the hands of the State.

References

Caimari, L. (2017). La vida en el archivo. Goces, tedios y desvíos en el oficio de la historia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Chartier, R. (1994). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona, España: Gedisa.

Cortés Rocca, P. (2011). El tiempo de la máquina. Retrato, paisaje y otras imágenes de la nación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Servicio Penitenciario Bonaerense. (1935-1945). Libro de Castigos del Penal de La Plata [Catálogo]. La Plata, Argentina: Archivo Histórico del Servicio Penitenciario.

Published

2019-09-23

How to Cite

Cascio, C., Gastón, C., & Ugo, F. (2019). Representation of a Criminal. Libro De Castigos Del Penal De La Plata Photographs. Nimio, (6), e012. https://doi.org/10.24215/24691879e012

Issue

Section

Students' productions