How to Reinterpret the Happening? Reflections on a Retrospective of Escombros

Authors

  • Luciana Baez Escobar Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • María Eugenia Bifaretti Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Julián Facundo Duarte Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e007

Keywords:

Escombros, archive, ephemeral art, Walden gallery

Abstract

As part of our investigation into the early works ofEscombros Group through the personal archive of HectorPuppo —founder and participant— we set out to givesome impressions on the retrospective exhibition GrupoEscombros. Pancartas 30 Años (1988-2018), which tookplace at Walden Gallery (Buenos Aires) from March to Mayin 2018. In this review, we will examine how the archiveof the work itself and its paratext represent an importanttool with great potential for the presentation and thereinterpretation of this type of productions.

References

De Rueda, M. A. (2018). Grupo Escombros/Pancartas. Recuperado de http://www.waldengallery.com/exhibiciones/#/new-gallery/

Foucault, M. (1979). La Arqueología del Saber. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Genette, G. (2001). Umbrales. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Grupo Escombros (1988). Pancartas [Acción]. Recuperado de http://www.grupoescombros.com.ar/pancartas.html

Grupo Escombros (1989). La estética de lo roto. Primer Manifiesto. Recuperado de http://www.grupoescombros.com.ar/imgs/publicaciones/manifiestos/laesteticadeloroto.html

Published

2019-06-26

How to Cite

Baez Escobar, L., Bifaretti, M. E., & Duarte, J. F. (2019). How to Reinterpret the Happening? Reflections on a Retrospective of Escombros. Nimio, (5), e007. https://doi.org/10.24215/24691879e007

Issue

Section

Essays