The Conquest of the Social Imaginary. Cartography of the Desert
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691879e002Keywords:
Cartography, visual culture, Geodesia, Conquest of the Desert, archiveAbstract
The analysis to be developed on the map of The Conquestof the Desert (1987) and its book The Conquest ofthe Desert, 1536- 1879 (1993), both belonging to theHistorical Archive of Geodesia, will provide an approximationto the construction of the collective imaginaryin the 1980s and 1990s. The focus will be placed on theiconographic analysis of the map in order to study it as acultural objetc, concentrating on the graphic and contentaspects. The study of these objects can be a possibleway to understand some aspects of the culture of thelate 19th century, as well as interpreting the ideologicaland cultural point of view about the conquest at the endof the 20th century.References
Aguado, A. (2003). La historia desconocida de tehuelches y mapuches en el suroeste del Chubut. Las tribus y reservas de Kánkel, Quilchamal, Maniqueque, Sacamata, Nahuel, Tracaleu y Tramaleo. La Bitácora Patagónica, 20. Recuperado de http://patagoniarelatada.ar.tripod.com/tribusseng.html
Archivo General de la Nación. (1909). Familia del cacique tehueche septentrional Gabriel Manikiken [Fotografía de archivo]. Archivo General de la Nación.
Archivo Histórico de Geodesia. (1909). Croquis de las operaciones del ejército del Sud y de la comisión Bahía Blanca en la campaña contra los indios desde octubre de 1857 y agosto de 1858 [Fotografía de archivo]. Archivo Histórico de Geodesia.
Auza, N. T.; Raone, J. M. (1979). Iconografía de Patagones. Buenos Aires, Argentina: Marymar.
Bonatti, A.; Valdez, J. (2015). Una guerra infame. La verdadera historia de la Conquista del Desierto. Buenos Aires, Argentina: Edhasa.
Della Valle, A. (1892). La vuelta del malón [Pintura]. Buenos Aires, Argentina: Museo Nacional de Bellas Artes.
Fontanarossa, A. R. (2016). El agrimensor del siglo XIX. Buenos Aires, Argentina: s/d.
Foucault, M. (1979). El enunciado y el archivo. En La arqueología del saber (pp. 131-177). Ciudad de México, México: Siglo XXI.
Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. Errata. Revista de Artes Visuales, 1(1), 20-38.
González Coll, M. M. (1999). Viejos y nuevos estudios etnohistóricos. Relaciones interétnicas y la emergencia de una cultura mestiza en América del Sur. Bahía Blanca, Argentina: Universidad Nacional del Sur.
Instituto Geográfico Nacional, Ministerio de Defensa (2010). Manual de signos cartográficos. Buenos Aires, Argentina: Instituto Geográfico Nacional.
López Mac Kenzie, J.; Bellini, J. M. (2012). Luis Romano, embotellador de orillas. La Pulseada, 102. Recuperado de http://www.lapulseada.com.ar/site/?p=3706
Marchán Fiz, S. (2005). Las artes ante la cultura visual. Notas para una genealogía en la penumbra. En J. L. Brea, Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid, España: Ediciones Akal.
Ministerio de Obras y Servicios Públicos. Dirección de Geodesia (1993). La Conquista del Desierto 1536 - 1879. Buenos Aires, Argentina: Dirección de Impresiones del Estado y Boletín Oficial.
Romano, L. S.; Suñé, E. J. (1987). Referencias cartográficas de la Conquista del Desierto. La Plata, Argentina: Archivo Histórico de Geodesia.
Rugendas, M. (1845). El malón [Pintura]. Santiago de Chile, Chile: Museo Nacional de Bellas Artes.
Szir, S. (2016). Litografía, geografía y otras grafías. Acerca de los primeros mapas impresos en Buenos Aires. En Szir, S. (coord.), Ilustrar e imprimir. Una historia de la cultura gráfica en Buenos Aires, 1830 - 1930. (pp. 298-315). Buenos Aires, Argentina: AMPERSAND.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Nimio the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.