Adelina, the photographer. An image for the future

Authors

  • Carola Berenguer Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Pilar Marchiano Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Mariana Moreno Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e001

Keywords:

Archive, Adelina Dematti de Alaye, photography, presence-absence, poster

Abstract

A selection of photographs from Adelina Dematti de Alaye´sDocumentary Fund of the Archivo Histórico Provincial arestudied. The photographs were taken by Adelina in May5th, 1984 in Ensenada, remembrance date of the missedof her son Carlos, seven years before. The relation betweenimage and word, the notion of representation and presenceand absence about the character of the photographs of themissed person are analysed. Also the public and privatecharacter of the photographs taken by Adelina, and theconstruction of her archive.

References

Blejmar, J.; Fortuny, N.; García, L. (2013). Introducción. En Instantáneas de la memoria: fotografía y dictadura en Argentina y América Latina (pp. 9-21). Buenos Aires, Argentina: Libraria.

Chartier, R. (1994). El mundo como representación. En El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural (pp. 45-61). Barcelona, España: Gedisa.

Clarke, G.; Lloret, F.; Sarno, A. (2010). Los martes Adelina. Resignificación de documentos escritos a partir de testimonios orales. Tercer encuentro Bonaerense de Memoria e Historia Oral, Morón, Argentina.

Dematti de Alaye, A. (mayo de 1984). Afiches con el retrato de Carlos pegados a un poste [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 667). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.

Dematti de Alaye, A. (mayo de 1984). Calle Bossinga en Ensenada [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 666). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.

Dematti de Alaye, A. (noviembre de 1982). Escrache a Bignone [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 1837). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.

Dematti de Alaye, A. (abril de 1984). Pared del Pasaje Dardo Rocha, La Plata [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 1502). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.

Dematti de Alaye, A. (diciembre de 1983). Último jueves de la dictadura [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 1626). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.

Derrida, J. (1996). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, España: Trotta.

Farge, A. (1991). La atracción del archivo. Valencia, España: Edicions Alfons El Magnánim. Institución Valenciana de Estudios e Investigación.

Foucault, M. (1979). La arqueología del saber. Ciudad de México, México: Siglo veintiuno editores.

Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. ERRATA. Revista de Artes Visuales, (1), 20-37. Recuperado de https://issuu.com/revistaerrata/docs/revista_de_artes_visuales_errata_1_issuu

Longoni, A. (2010). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1 (1), 1-23. Recuperado de http://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-1/pdfs/Longoni-%20Aletheia%20vol%201.%20n1.pdf

Marin, L. (1992). El cuerpo de poder y la encarnación en Port Royal y Pascal o de la «figurabilidad» del absoluto político. En M. Feher, R. Naddaff y N. Tazi (Eds.), Fragmentos para una historia del cuerpo humano. T. III. (pp. 421-447). Madrid, España: Taurus.

Ribalta, J. (2008). Archivo Universal. La condición del documento y la utopía fotográfica moderna. Barcelona, España: MACBA.

Ricoeur, P. (2004). Fase documental. La memoria archivada. El tiempo histórico. En La memoria, la historia y el olvido (pp. 198-236). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Siracusano, G. (2008). Las entrañas del arte. Un relato material (S. XVII –XIX). Buenos Aires, Argentina: Fundación Osde.

Published

2018-12-13

How to Cite

Berenguer, C., Marchiano, P., & Moreno, M. (2018). Adelina, the photographer. An image for the future. Nimio, (5), e001. https://doi.org/10.24215/24691879e001

Issue

Section

Students' productions