Adelina, the photographer. An image for the future
DOI:
https://doi.org/10.24215/24691879e001Keywords:
Archive, Adelina Dematti de Alaye, photography, presence-absence, posterAbstract
A selection of photographs from Adelina Dematti de Alaye´sDocumentary Fund of the Archivo Histórico Provincial arestudied. The photographs were taken by Adelina in May5th, 1984 in Ensenada, remembrance date of the missedof her son Carlos, seven years before. The relation betweenimage and word, the notion of representation and presenceand absence about the character of the photographs of themissed person are analysed. Also the public and privatecharacter of the photographs taken by Adelina, and theconstruction of her archive.References
Blejmar, J.; Fortuny, N.; García, L. (2013). Introducción. En Instantáneas de la memoria: fotografía y dictadura en Argentina y América Latina (pp. 9-21). Buenos Aires, Argentina: Libraria.
Chartier, R. (1994). El mundo como representación. En El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural (pp. 45-61). Barcelona, España: Gedisa.
Clarke, G.; Lloret, F.; Sarno, A. (2010). Los martes Adelina. Resignificación de documentos escritos a partir de testimonios orales. Tercer encuentro Bonaerense de Memoria e Historia Oral, Morón, Argentina.
Dematti de Alaye, A. (mayo de 1984). Afiches con el retrato de Carlos pegados a un poste [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 667). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.
Dematti de Alaye, A. (mayo de 1984). Calle Bossinga en Ensenada [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 666). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.
Dematti de Alaye, A. (noviembre de 1982). Escrache a Bignone [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 1837). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.
Dematti de Alaye, A. (abril de 1984). Pared del Pasaje Dardo Rocha, La Plata [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 1502). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.
Dematti de Alaye, A. (diciembre de 1983). Último jueves de la dictadura [Fotografía]. Archivo personal de Adelina Dematti de Alaye (N.° inv. 1626). Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.
Derrida, J. (1996). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid, España: Trotta.
Farge, A. (1991). La atracción del archivo. Valencia, España: Edicions Alfons El Magnánim. Institución Valenciana de Estudios e Investigación.
Foucault, M. (1979). La arqueología del saber. Ciudad de México, México: Siglo veintiuno editores.
Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. ERRATA. Revista de Artes Visuales, (1), 20-37. Recuperado de https://issuu.com/revistaerrata/docs/revista_de_artes_visuales_errata_1_issuu
Longoni, A. (2010). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1 (1), 1-23. Recuperado de http://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-1/pdfs/Longoni-%20Aletheia%20vol%201.%20n1.pdf
Marin, L. (1992). El cuerpo de poder y la encarnación en Port Royal y Pascal o de la «figurabilidad» del absoluto político. En M. Feher, R. Naddaff y N. Tazi (Eds.), Fragmentos para una historia del cuerpo humano. T. III. (pp. 421-447). Madrid, España: Taurus.
Ribalta, J. (2008). Archivo Universal. La condición del documento y la utopía fotográfica moderna. Barcelona, España: MACBA.
Ricoeur, P. (2004). Fase documental. La memoria archivada. El tiempo histórico. En La memoria, la historia y el olvido (pp. 198-236). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Siracusano, G. (2008). Las entrañas del arte. Un relato material (S. XVII –XIX). Buenos Aires, Argentina: Fundación Osde.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Nimio the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.