Artivism: A Life Sense

A Memory of Rafael Santos from His Personal Archive

Authors

  • Julia Veiga Higa Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata. Argentina
  • Martina Méndez Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Victoria Mutinelli Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e053

Keywords:

Rafael Santos, Archive, Art, Environment

Abstract

This work is thought to deal deeply into the personal archive of Rafael Santos (1961- 2021), an Argentinian artist who dedicated his career to environmental issues. This analysis considers, as a case of study, the exhibition Substance Abuse, held at the Library of the National University of La Plata in 2017. The approach of his artistic life accounts for the tensions which arose when trying to define the archive. In this regard, new questions open their way to the relationship between the latter and his artistic work. Therefore, it is possible to comprehend and enrich the concept of the term, as well as to account for the consistency of Rafael Santos’ artistic practice and the sensitive validity of his gaze.

References

Ardenne, P. (2006). Un Arte Contextual. Creación artística en medio urbano, en situación, de intrevención, de partipación. Cendeac.

Derrida, J. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana [fragmentos seleccionados]. Trotta.

Foster, H. (2016). El impulso de archivo. Nimio, (3), 82-101. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/nimio/article/view/351/586

Foto Al Aire (17 de mayo de 2017). «ABUSO DE SUSTANCIAS»: «La fotografía como germen de memoria» [Programa de radio]. Radio Estación Sur, Foto Al Aire. La Plata. Centro de Cultura y Comunicación. https://radioestacionsur.org/abuso-de-sustancias-la-fotografia-como-germen-de-memoria/

Foucault, M. (1979). Introducción y El a priori histórico y el archivo. En La arqueología del saber (pp.3–29); (pp.214-223). Siglo veintiuno editores.

Giglietti, N. (2022). El proyecto que devino en Archivo. En N Giglietti y E. Sedán (Coord.) Escrituras de trastienda. Teoría, historia, arte y archivo. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Giunta, A. (2010). Archivos. Políticas del conocimiento en el arte de América Latina. ERRATA. Revista de Artes Visuales, (1), 20-38. https://issuu.com/revistaerrata/docs/revista_de_artes_visuales_errata_1_issuu

Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo, 1920-2010: genealogías, tipologías y discontinuidades. Ediciones Akal.

Ricoeur, P. (2004). La memoria, la historia, el olvido. Fondo de cultura económica de Argentina S.A.

Tello, Andrés Maximiliano (2018). Una archivología (im)posible. Sobre la noción de archivo en el pensamiento filosófico. Síntesis Revista de Filosofía (1), 43-65.

Published

2024-05-17

How to Cite

Higa, J. V. ., Méndez, M. ., & Mutinelli, V. . (2024). Artivism: A Life Sense: A Memory of Rafael Santos from His Personal Archive. Nimio, (10), e053. https://doi.org/10.24215/24691879e053

Issue

Section

Students' productions