The Desire on Archive

An Approach to F for Fake, by Orson Welles

Authors

  • Mariel Ciafardo Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e042

Keywords:

Fiction, aesthetic speech, Orson Welles

Abstract

F for fake, a film that Orson Welles made in 1973, premiered in 1975 and which became known in Spanish as Fraude or Verdades y mentiras [Fraude or Truths and Lies], is presented as an audiovisual essay that shakes the fundamental principles of modern Western aesthetics. What is art? What is the artist? And the public? And the experts? What is the limit between fact and fiction? How important is authorship? And the original? Welles deals with these and other topics —counterfeiting, the market, beauty, artifice— in this mockumentary created almost exclusively in the editing room, enabling its interpretation from the analysis of its aesthetic discourse.

References

Borges, J. L. (1941). Un film abrumador. Sur,10 (83), 88-89.

Borges, J. L. (1944). Ficciones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Borges, J. L. (1996). Obras completas II. Barcelona, España: Emecé.

Ciafardo, M. (2020). La definición del arte. Las raíces históricas y sus consecuencias pedagógicas. En M. Ciafardo (Comp.), La enseñanza del lenguaje visual. Bases para la construcción de una propuesta alternativa (pp. 41-48). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Artes.

Ciafardo, M. y Belinche, D. (2020). Los estereotipos en el arte. En M. Ciafardo (Comp.), La enseñanza del lenguaje visual. Bases para la construcción de una propuesta alternativa (pp. 49-73). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Artes.

Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona, España: Paidós.

Didi-Huberman, G. [1992] (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Grüner, E. (2000). El sitio de la mirada. Secretos de la imagen y silencios del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Grupo Editorial Norma.

Jiménez, J. (1986). Imágenes del hombre. Fundamentos de estética. Madrid, España: Tecnos.

Joly, M. (2004). De la fraternidad de las artes: las imágenes y las palabras. La Puerta. Publicación de Arte y Diseño . 1(0), 76-83. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/lapuerta/LaPuerta-1.pdf

Joyce, James (1976). Ulises. Barcelona, España: Lumen.

Nietzsche, F. (1996). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. Madrid, España: Tecnos.

Pareyson, L. (1987). Conversaciones de estética. Madrid, España: Visor.

Russo, E. (2000). F for Fake. Arte, cine y ficción autoral en el último Welles. Ponencia presentada en el Simposio Internacional Orson Welles. Universidad Técnica Federico Santa María, Valparaíso.

Unamuno, M. de. (1958). El hambre de inmortalidad. En Obras completas. Madrid, España: Vergra S.A.

Zátonyi, M. (2007). Arte y creación. Los caminos de la Estética. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Published

2021-09-21

How to Cite

Ciafardo, M. (2021). The Desire on Archive: An Approach to F for Fake, by Orson Welles. Nimio, (8), e042. https://doi.org/10.24215/24691879e042

Issue

Section

Essays