Project Atlas (of) the Lost Works

Uses of The Archive as An Authoring Device

Authors

  • Beatriz Catani Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e041

Keywords:

Research in art, archives in the present tense, crossing of temporalities

Abstract

Analysis and details of a creation process that shapes its own archive in its evolution. An implementation of a series of articulations between people, creations, memories and forms of registration that involve different temporal and sensory systems. Therefore, the archive in its expansion proposes a task that is never definitive or fixed —questioning the very concept of archive-— but rather a permanent and mutant update.

References

Agamben, G. (2002). Difference and Repetition: on Guy Debord’s Films [Diferencia y repetición: en las películas de Guy Debord]. En T. McDonough (Ed.), Guy Debord and the Situationist International [Guy Debord y la Internacional situacionista]. Cambridge,ReinoUnido: MIT Press.

Benjamin, W. (1996). Escritos autobiográficos. Madrid, España: Alianza Editorial.

Benjamin, W. (2015). Estética de la imagen. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Marca editora.

Char, R. (1986). La palabra en archipiélago. Madrid, España: Hiperión.

Catani, B. y Cornago, O. (2020). Mirada de Óscar Córnago y Beatriz Catani. Red Escénica, (13). Recuperado de https://www.redescenica.com/2020/12/22/mirada-de-oscar-cornago-y-beatriz-catani/

Catani, B. (2020). Proyecto Atlas (de) las obras perdidas: Cuerpos A banderados. En N. Giglietti (Comp.), Proyecto Atlas (de) las obras perdidas: Cuerpos A banderados. Recuperado de https://www.centrodearte.unlp.edu.ar/wp-content/uploads/2020/12/Proyecto-Atlas.pdf

Centro de Arte UNLP. (2020). Capítulo Cuerpos A banderados. Publicación digital. Recuperado de https://www.centrodearte.unlp.edu.ar/categorias_archivo/beatriz-catani-proyecto-atlas/

Coccia, E. (2007). La filosofía de la imaginación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Derrida, J. y Thévenin, P. (1998). The Secret Art of Antonin Artaud [El arte secreto de Antonin Artaud].Cambrigde, Reino Unido: MIT Press.

Di Blasi, J. (14 de junio de 2002). Hannover Allgemeine Zeitung. Hannover, Alemania: Madsack.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Marker, C. (2001). Le souvenir d’un avenir [Recuerdos del porvenir] [Película]. París, Francia: Les Films de l’Equinoxe.

Published

2021-09-21

How to Cite

Catani, B. (2021). Project Atlas (of) the Lost Works: Uses of The Archive as An Authoring Device. Nimio, (8), e041. https://doi.org/10.24215/24691879e041

Issue

Section

Essays