Sensualities, Bodies and Photography

An Approach to Annemarie Heinrich´s Productions

Authors

  • Ornella Fasanelli Teoría de la Historia. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Candela Vicente Teoría de la Historia. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e035

Keywords:

Annemarie Heinrich, photography, gender perspective

Abstract

The following article explores Annemarie Heinrich´s fund belonging to the digital Archive from the Institute of Investigation in Art and Culture of the Tres de Febrero National University, taking two digitalizations from the files of exhibitions as the study object. From these two images that portray human figures, we asked ourselves: In which way is the feminine body´s sensuality photographed in Annemarie Heinrich´s productions? How does she take part as a photographer in this field and context?

References

Archivo IIAC. (s. f.). Fondo Annemarie Heinrich. Recuperado de https:// archivoiiac.untref.edu.ar/index.php/fondo-de-annemarie-heinrich

Belej, C. y Hrycyk, P. (2018). El archivo fotográfico Heinrich – Sanguinetti: estrategias e interrogantes acerca de la construcción de un archivo a partir de un fondo privado. En M. V. Castro y M. E. Sik (Comps.), Actas de las II Jornadas de discusión. I Congreso Internacional. Los archivos personales: prácticas archivísticas, problemas metodológicos y usos historiográficos (pp. 292-299). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CeDInCI.

Chartier, R. (1994). El mundo como representación. En El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural (pp. 45-61). Barcelona, España: Gedisa.

Ernst, W. (2004). El archivo como metáfora. Del espacio de archivo al tiempo de archivo. NIMIO. Revista de la Cátedra Teoría de la Historia, (5). Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/nimio/ article/view/643/1018

Lupiani Sanz, C. y Novoa Montero, M. (2017). El pictorialismo: el arte de hacer fotografía (Trabajo fin de grado). Recuperado de https://idus.us.es/ bitstream/handle/11441/62839/El%20pictorialismo.%20El%20arte%20 de%20hacer%20fotograf%C3%ADa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Giglietti, N., Leonardi, Y., Sedán, E. y Veneziano, M. (2020). Glosario. La Plata, Argentina: Teoría de la Historia, Facultad de Artes, UNLP.

Nochlin, L. (2007). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En C. Reiman e I. Saenz (Comp.), Crítica feminista en la teoría y la historia del arte (pp. 17-43). Ciudad de México, México: Universidad Iberoamericana.

Pollock, G. (2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fiordo.

Siracusano, G. (2008). Las entrañas del arte. Un relato material (S. xvii–xix). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación OSDE.

Published

2021-09-21

How to Cite

Fasanelli, O., & Vicente, C. (2021). Sensualities, Bodies and Photography: An Approach to Annemarie Heinrich´s Productions. Nimio, (8), e035. https://doi.org/10.24215/24691879e035

Issue

Section

Students' productions