Around 1925

The Body in the Museum

Authors

  • Sven Spieker
  • Constanza Qualina Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e029

Keywords:

Archive, new museum, avant-garde

Abstract

The relationship between the Russian constructivism and the archive model prevailing at the beginning of the 20th century is the core idea that weaves this chapter by Sven Spieker in his book The Big Archive. Art from Bureaucracy (2008). Through the analysis of El Lissitzky’s room designs for the so-called museum of living things and the close relationship they have with montage, from the perspective of Sergei Eisenstein, Spieker interprets the invention of a new archive notion based on experience, movement and tactile dimension.

References

Bacon, F. (2000). The New Organon [El nuevo órgano]. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Benjamin, W. (1996). The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility: Third Version [La obra de arte en la era de su reproducibilidad tecnológica: tercera versión]. En Benjamin, Selected Writings, vol. 4 [Benjamin, escritos seleccionados, vol. 4]. Cambridge, Inglaterra: Belknap Press of Harvard University Press.

Bernard, C. [1865] (1927). An Introduction to the Study of Experimental Medicine [Una introducción al estudio de la medicina experimental]. Nueva York, Estados Unidos: Macmillan.

Brüggemann, H. (2002). Architekturen des Augenblicks: Raum- Bilder und Bild- Räume einer urbanen Moderne [Arquitecturas del momento: imágenes espaciales y espacios de imagen de una modernidad urbana]. En Literatur, Kunst und Architektur des 20. Jahrhunderts [Literatura, arte y arquitectura del siglo XX]. Hannover, Alemania: Offizin.

Buchloh, B. (30 de octubre de 1984). From Faktura to Factography. Recuperado de https://realismworkinggroup.files.wordpress.com/2008/10/buchloh_factography.pdf

Crary, J. (2001). Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century [Técnicas del observador: sobre la visión y la modernidad del siglo XIX]. Cambridge, Inglaterra: MIT Press.

Eisenstein, S. [1929] (1988). Perspektives. En Eisenstein, Selected Works, vol. 1 [Eisenstein, obras seleccionadas, vol. 1]. Londres, Inglaterra: BFI Publishing.

Eisenstein, S. (1991). Yermolova. En Eisenstein, Selected Works, vol. 2, Towards a Theory of Montage [Eisenstein, obras seleccionadas, vol. 2, Hacia una teoría del montaje]. Londres, Inglaterra: BFI Publishing.

El Lissitzky. (1968a). The Catastrophe of Architecture [La catástrofe de la arquitectura]. En S. Lissitzky-Küppers (Ed.), El Lissitzky: Life, Letters, Texts [El Lissitzky: Vida, cartas, textos]. Londres, Inglaterra: Thames and Hudson.

El Lissitzky. (1968b). Proun Room, Great Berlin Art Exhibition (1923) [La sala Proun, gran exhibición de arte de Berlín en 1923). En S. Lissitzky-Küppers (Ed.), El Lissitzky: Life, Letters, Texts [El Lissitzky: Vida, cartas, textos]. Londres, Inglaterra: Thames and Hudson.

El Lissitzky. (1968c). Exhibition Rooms [Salas de exhibición]. En S. Lissitzky- Küppers (Ed.), El Lissitzky: Life, Letters, Texts [El Lissitzky: Vida, cartas, textos]. Londres, Inglaterra: Thames and Hudson.

Flacke-Knoch, M. (1985). Museumskonzeptionen in der Weimarer Republik: Die Tätigkeit Alexander Dorners im Provinzialmuseum Hannover. Marburg, Alemania: Jonas.

Foucault, M. (1973). The Birth of the Clinic: An Archaeology of Medical Perception [El nacimiento de la clínica: una arqueología de la percepción médica] (Trad. Sheridan Smith, A. M.). Nueva York, Estados Unidos: Pantheon Books.

Gough, M. (2003a). Futurist Museology. Modernism/modernity, 10(2), 327-348. Recuperado de https://muse.jhu.edu/article/42437

Gough, M. (2003b). Constructivism Disoriented: El Lissitzky’s Dresde and Hannover Demonstrationsräume [Constructivismo desorientado: Las Demonstrationsräume de El Lissitzky en Dresde y Hannover]. En N. Perloff y B. Reed (Eds.), Situating El Lissitzky: Vitebsk, Berlin, Moscow [Situando a El Lissitzky: Vítebsk, Berlín, Moscú]. Los Ángeles, Estados Unidos: Getty Publications.

Helmholtz, H. (1995). The Recent Progress of the Theory of Vision [El progreso reciente de la teoría de la visión]. En Science and Culture: Popular and Philosophical Essays [Ciencia y cultura: ensayos populares y filosóficos]. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.

Leffingwell, W. H. (1927). Textbook of Office Management [Libro de texto de gestión de oficinas]. Nueva York, Estados Unidos: McGraw-Hill.

Le Corbusier. (1987). The Decorative Art of Today [El arte decorativo de hoy] (Trad. Dunnett, J. I.). Cambridge, Inglaterra: MIT Press.

Rheinberger, H. (1998). Augenmerk. En N. Hass, R. Nägele y H. J. Rheinberger (Eds.), Liechtensteiner Exkurse III: Aufmerksamkeit. Eggingen, Alemania: Edition Isele.

Rodchenko, A. [s. f.] (1996). O Muzeinom Biuro: Doklad na konferentsii zaveduiushchikh Gubsektsiiami IZO. En Opyty dlia budushchego. Moscú, Rusia: Grant’.

Schellenberg, T. R. (1956). Modern Archives: Principles and Techniques [Archivos modernos: Principios y técnicas]. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.

Spieker, S. (2006). Vom Umhertasten in der Kunst: El Lissitzkys Demonstrationsräume zwischen Labor und Büro. En I. Münz-Koenen y J. Fetscher (Eds.), Pictogrammatica: Die visuelle Organisation der Sinne in den Medienavantgarden 1900–1938 (pp. 197-217). Bielefeld, Alemania: Aisthesis Verlag.

Stepanova, V. [1921] (1990). 5 x 5 = 25: Exhibition of Paintings, translation and facsimile of 1921 catalogue [5 x 5 = 25: Exhibición de pinturas, traducción y facsímil del catálogo de 1921. En C. Gray, The Russian Experiment in Art, 1863-1922 [El experimento ruso en arte, 1863-1922]. Londres, Inglaterra: Thames & Hudson.

Tupitsyn, M. (1999). Back to Moscow [De regreso a Moscú]. En El Lissitzky, Beyond the Abstract Cabinet: Photography, Design, Collaboration [El Lissitzky, más allá del gabinete abstracto: Fotografía, diseño, colaboración]. New Haven, Estados Unidos: Yale University Press.

Yates, J. (1989). Control through Communication: The Rise of System in American Management [El control a través de la comunicación: El surgimiento del sistema en la gestión estadounidense]. Baltimore, Estados Unidos: Johns Hopkins University Press.

Published

2020-09-21

How to Cite

Spieker, S., & Qualina, C. (2020). Around 1925: The Body in the Museum. Nimio, (7), e029. https://doi.org/10.24215/24691879e029

Issue

Section

Translations