The File as Counterpoint of Photography

Authors

  • Alejandra Errasti Teoría de la Historia. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Sandra Giani Teoría de la Historia. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Andrea Nuñez Teoría de la Historia. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e027

Keywords:

Book of prisoners, photography, archive

Abstract

The present work focuses on the analysis of a selection of photographs of the interns of the Penitentiary Unit No. 5 of Mercedes, which were taken in 1881 in the Pozzo-Bradley photographers’ workshop and are set in the context to which they are subordinated, which is the archive of the Buenos Aires prison service. Our object is to focus on the bond that is established between photography and the archive, which is part of a discursive system where image takes documental and historical value.

References

Archivo Histórico y Museo del Servicio Penitenciario Bonaerense. (1881). Libro de Entradas y Salidas de Internos de la Unidad Penitenciaria N.° 5 de Mercedes. Mercedes, Argentina: Archivo Histórico y Museo del Servicio Penitenciario Bonaerense.

Caimari, L. (2017). La vida en el archivo. Goces, tedios y desvíos en el oficio de la historia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Consejo Internacional de Archivos. (1999). ISAD (G): Norma Internacional General de Descripción Archivística. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/interior/archivo-general/contenidos/normas-internacionales

Giglietti, N. y Sedan, E. (2016). Espacios de acción para la fotografía. Entrevista a Verónica Tell. Nimio, (2), 35-45. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/nimio/article/view/75

Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. (24 de septiembre de 1991). Decreto 3066/1991. Recuperado de https://normas.gba.gob.ar/ar-b/decreto/1991/3066/97146

Rodríguez Méndez, L. (1989). Historia de la Cárcel de Mercedes. Desde sus orígenes hasta 1900. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: edición del autor.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación. Ensayos sobre fotografías e historias. Barcelona, España: Gustavo Gilli.

Published

2020-09-21

How to Cite

Errasti, A., Giani, S., & Nuñez, A. (2020). The File as Counterpoint of Photography. Nimio, (7), e027. https://doi.org/10.24215/24691879e027

Issue

Section

Students' productions