Canonical Formations, Archive, Latin American Art

Authors

  • Natalia Giglietti Cátedra Teoría de la Historia/Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691879e016

Keywords:

Archive, canonical formations, Latin American art, Escombros

Abstract

This article collects the work done in the research residence at the Center for Studies and Documentation of the Museum of Contemporary Art of Barcelona (CED-MACBA). The purpose of the project entitled «Active archives. An approach to the Escombros group from here and from there» was to survey, describe and analyze the documents related to the group that are in the funds belonging to the CED. On this occasion, we will try to review how the mechanisms of the canonical system work in the conformation of the MACBA archive and how the archive, in theoretical terms, can be thought of as a canon, that

References

Brzyski, A. (2007). Canons and Art History [Cánones e Historia del Arte]. En A. Brzyski (Ed.), Partisan Canons (pp. 1-26). Durham y Londres, Inglaterra: Duke University Press.

Carnevale, G., Expósito, M., Mesquita, A., Vindel, J. (2015). Desinventario. Esquirlas de Tucumán Arde en el Archivo de Graciela Carnevale. Santiago de Chile, Chile: Ocho libros

Dávila Freire, M. (2011). ¿Es una obra o es un documento? El Centro de Estudios y Documentación del MACBA. En G. Picazo (Coord.), IMPASSE 10 (pp. 300-308). Recuperado de http://www.macba.cat/uploads/20120612/Impasse_texto_Mela_CAST_maq.pdf

Foucault, M. (1969). Arqueología del saber. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Giglietti, N. y Sedán, E. (2018). Archivos públicos y privados. Las instituciones entre el dominio histórico y el artístico. Entrevista a Mela Dávila Freire. Nimio. Revista de la cátedra Teoría de la Historia, (5). doi: 10.24215/24691879e006

Longoni, A. (2015). El mito de Tucumán Arde. En G. Carnevale, M. Expósito, A. Mesquita, J. Vindel, Desinventario. Esquirlas de Tucumán Arde en el Archivo de Graciela Carnevale (pp. 253-265). Santiago de Chile, Chile: Ocho libros.

Mesquita, I. (2017). Un repositorio latinoamericano en la Colección MACBA. En F. Barenblit, C. Dercon, A. Grandes, I. Mesquita, A. Perelló, Colección MACBA. Una selección (pp. 33-39). Recuperado de https://www.macba.cat/uploads/20171123/ivo_mesquita_esp.pdf

Pollock, G. (2008). Desde las intervenciones feministas hasta los efectos feministas en las historias del arte. Análisis de la virtualidad feminista y de las transformaciones estéticas del trauma. En X. Arakistain y L. Méndez (Dirs.), Producción artística y teoría feminista del arte. Nuevos debates I (pp. 43-63). Vitoria, España: Centro Cultural Montehermoso Kulturunea.

Schraener, G. (2009). En los márgenes del arte. Creación y compromiso político [Catálogo de exposición]. Recuperado de https://www.macba.cat/uploads/20090819/Margenes_CEDOC_cas.pdf

Vindel, J. y Longoni, A. (2010). Fuera de categoría: la política del arte en los márgenes de su historia. El Río sin orillas. Revista de Filosofía, Cultura y Política, (4), 300-336.

Published

2019-09-23

How to Cite

Giglietti, N. (2019). Canonical Formations, Archive, Latin American Art. Nimio, (6), e016. https://doi.org/10.24215/24691879e016

Issue

Section

Essays