Gráfica cooperativa como estrategia de insistencia
Abstract
Considerando que el campo del arte en la etapa actual del capitalismo se funde con las producciones de la cultura de masas, no solo por la similitud de los objetos y los significados que produce, sino, también, debido a sus prácticas expositivas que intentan atraer la mayor cantidad de público, podemos preguntarnos: ¿Cómo servirnos de ello para subvertir los circuitos fabricados por la industria de la subjetividad? ¿Cómo producir imágenes opacas que generen algún tipo de aspereza durante el proceso de interpretación?References
Fernández-Savater, A. (2008). Politizar el Sufrimiento. Minerva, 7(7). Recuperado de http://www.circulobellasartes.com/revistaminerva/articulo.php?id=233
Gil, J. (2012). De luces y sombras: a propósito de las estéticas comunitarias y colaborativas. Errata, 7(7), 106-127. Recuperado de http://revistaerrata.gov.co/edicion/errata7-creacion-colectiva-y-las-practicas-colaborativas
Groys, B. (2014). Volverse Público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja Negra Editora.
Jitrik, M. (2017). Yo soñaba con un taller que se convirtiera en una fuente de trabajo. En P. Siganevich y M. Nieto (Comps.), Activismo Gráfico. Conversaciones sobre diseño, arte y política (pp. 63-83). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Wolkowicz Editores.
Laika Perra Rusa. (2018). La Liviana Melodía. En Marcha I [Álbum Digital]. La Plata, Argentina: LKPR y Shaman Herrera. Recuperado de https://laikaperrarusa.bandcamp.com/track/la-liviana-melod-a
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Metal the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.