Educational Practices and Comm unity Work

Authors

  • Patricia Belardinelli Didáctica Especial y Práctica de la Enseñanza. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Alejandra Catibiela Didáctica Especial y Práctica de la Enseñanza. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e016

Keywords:

Popular education, critical pedagogies, community experience, educational practices

Abstract

This article deals with an experience which included social involvement in the community and that was suggested and performed by professors and students of the class Special Didactics and Teaching Practices of the Faculty of Fine Arts in the Community Centre N.° 3, in district El Retiro, La Plata. The proposal is based on popular teaching and critical pedagogies as the Foundation to train professors committed to the teaching of visual arts, who embrace differences, help to disclose inequality and strengthen democracy from local identities.

References

Ardenne, P. (2006). Un arte contextual: creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Murcia, España: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CENDEAC).

Belinche, D. y Ciafardo, M. (2008). Los estereotipos en el arte. Un problema de la educación artística. Los artistas son de piscis. La Puerta, (3), 27-38. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/lapuerta/LaPuerta-3.pdf

Freire, P. (1994). Pedagogía del oprimido. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Ciudad de México, México: Siglo Veintiuno.

Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fundación arteBA. Recuperado de http://www.arteba.org/dixit2014/Libro-Dixit-2014.pdf

Mejía, M. (2017). Educaciones y pedagogías críticas desde el sur. Cartografía de la educación popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Crujía.

Ministerio de Educación de La Nación (2015). Proyecto de mejora para la formación inicial de profesores para el nivel secundario. Área: Artes. Recuperado de https://docplayer.es/88556910-Proyecto-de-mejora-para-la-formacion-inicialde-profesores-para-el-nivel-secundario-area-artes.html

Rodríguez, S. (1979). Inventamos o erramos. Caracas, Venezuela: Monte Ávila.

Sirvent, M. T., Toubes, A., Santos, H., Llosa, S., Lomagno, C. (2006). Revisión del concepto de Educación No Formal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cuadernos de Cátedra de Educación No Formal, - OPFYL; Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Published

2019-07-26

How to Cite

Belardinelli, P., & Catibiela, A. (2019). Educational Practices and Comm unity Work. Metal, (5), e016. https://doi.org/10.24215/24516643e016

Issue

Section

Artículos y ensayos