NODOS Platform. From Personal Archive to Collective Archive
DOI:
https://doi.org/10.24215/24516643e014Keywords:
Archive, collaborative processes, performing artsAbstract
Independent performing arts present a double challenge regarding their registration and preservation: the ephemeral character to which their productions are associated and the dispersion of archival materials. In this work, we propose to problematize those issues and explore the potential of promoting a collaborative archive that meets those challenges based on the experience of Nodos, a collaborative content platform on performing arts that is developed in our city by the authors of this article together with a group of fellow artists and researchers.References
Cepeda, V. y Correa, F. (2017). NODOS: plataforma colaborativa de artes escénicas basada en web semántica (Tesis de grado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72061
Copeland, R. y Cohen, M. (1983). What is dance? [¿Qué es el baile?]. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press. del Mármol, M.; Magri, G. y Sáez, M. (2017). Acá todos somos independientes. Triangulaciones etnográficas desde la danza contemporánea, la música popular y el teatro en la ciudad de La Plata. El Genio Maligno, (20), 44-64. Recuperado de https://elgeniomaligno.eu/aca-todos-somos-independientes/
Fuster Ruiz, F. (1999). Archivística, archivo, documento de archivo... necesidad de clarificar los conceptos. Anales de documentación, 2, 103-120. Recuperado de https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2631
Goldchluk, G. (2018). Archivos de escritores: estrategias de visibilización. En Actas de las II Jornadas de discusión/I Congreso Internacional. Los archivos personales: prácticas archivísticas, problemas metodológicos y usos historiográficos (pp. 59-65). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas (CeDInCI). Recuperado de http://jornadasarchivos.cedinci.org/wp-content/uploads/2019/02/Actas-Jornadas-Archivos-Personales-ilovepdf-compressed.pdf
Phelan, P. (2011). Ontología del performance: representación sin reproducción. En D. Taylor y M. Fuentes (Comps.), Estudios avanzados de performance (pp. 91-121). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Schmuck, L. (2018). Los archivos personales como «an-archivos»: el concepto de «global archives». En Actas de las II Jornadas de discusión/I Congreso Internacional. Los archivos personales: prácticas archivísticas, problemas metodológicos y usos historiográficos (pp. 50-58). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas (CeDInCI). Recuperado de http://jornadasarchivos.cedinci.org/wp-content/uploads/2019/02/Actas-Jornadas-Archivos-Personales-ilovepdfcompressed.
Szuchmacher, R. (2014). Lo incapturable. Puesta en escena y dirección teatral. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Reservoir Books
Taylor, D. (2012). Performance. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Asunto Impreso.
Taylor, D. (2015). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago de Chile, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Torres, D., Díaz, A., Cepeda, V., Correa, F. y Fernández, A. (2017). Nodos: Enciclopedia de las Artes Escénicas. Revista Colombiana De Computación, 18 (2), 33-46. doi: 10.29375/25392115.3216
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Metal the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.