Music to See. Collaborative Practices in Scenic Music

Authors

  • Ramiro Mansilla Pons Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e013

Keywords:

Music, scene, performance, composition, interpretation

Abstract

This article focuses on the instances of composition, notation and interpretation of scenic music in the field of contemporary concert music in Buenos Aires from the observation of the work of four local artists who, through a collaborative practice between performers and composers, articulate processes that imply a revision of the concert as an institution and an opening towards new concepts around the intervening agents and their roles.

References

Abuín González, A. (2008). Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, (17), 29-56. doi: 10.5944/signa.vol17.2008.6172

Cismondi, C. (2011). Variaciones teatrales de crítica genética. Manuscrítica. Revista de Crítica Genética, (21), 13-60. Recuperado de http://www.revistas.fflch.usp.br/manuscritica/article/view/1138

Eckmeyer, M. y Cannova, M. (2010). Historiografía e historia de la música. La historiografía contemporánea y su posible impacto en la historia de la música. Ponencia presentada en el 2.˚ Congreso Iberoamericano de Investigación Artística y Proyectual y 5.˚ Jornada de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Feral, J. (2004). Teatro, teoría y práctica: más allá de las fronteras. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Hennion, A. (2002). La pasión musical. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Lábbate, B. (septiembre de 2006). Teatro-Danza. Los pensamientos y las prácticas. Cuadernos de Picadero, (10). Recuperado de http://inteatro.gob.ar/editorial/publicaciones/cuadernos/cuaderno-de-picadero-no-10-23

Lehmann, H. (2013). Teatro posdramático. Ciudad de México, México: CENDEAC/Paso de Gato.

Mansilla Pons, R. (2018). Escenas sonoras. Análisis de músicas escénicas de concierto en Buenos Aires (Tesis de doctorado). Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73995

Pavis, P. (2000). El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine. Barcelona, España: Paidós.

Raynor, H. (1986). Una historia social de la música. Madrid, España: Siglo Veintiuno.

Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid, España: Alianza.

Published

2019-07-26

How to Cite

Mansilla Pons, R. (2019). Music to See. Collaborative Practices in Scenic Music. Metal, (5), e013. https://doi.org/10.24215/24516643e013

Issue

Section

Artículos y ensayos