Defining a Ghost What is Real in Óscar Muñoz

Authors

  • Leticia Barbeito Andrés Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e010

Keywords:

Real, ontology of photography, expanded photography, printmaking

Abstract

In the context of the ontology of photography,what is real is suggested as the key toapproach the work by the Colombianartist Óscar Muñoz. The corpus of selectedpieces is an invitation to problematize theepistemological definitions of the discipline. Inthis line, we revised some authors who builtthe classic photographic theory of the 20thcentury, as well as those authors that haverecently stated the categories of expandedphotography and post-photography, whichare still under development.

References

Artishock (8 de marzo de 2018). Óscar Muñoz gana prestigioso Premio Hasselblad 2018. Revista Artishock. Recuperado de http://artishockrevista.com/2018/03/08/oscar-munoz-premio-hasselblad-2018

Baqué, D. (2003). La fotografía plástica. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Cifuentes, A. (8 de septiembre de 2015). Entre ciudades 2015. Bucaramanga, Brasil [Entrada de blog]. Recuperado de http://entre-ciudades.blogspot.com

Dubois, P. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires, Argentina: La Marca editora.

Fontcuberta, J. (2013). La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Krauss, R. (2002). Lo fotográfico. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Muñoz, O. (1995-2011). Narcisos [Serie fotográfica]. Bogotá, Colombia: Museo de Arte del Banco de la República.

Muñoz, O. (1999). Narcisos secos [Serie fotográfica]. Recuperada de https://www.mfah.org/art/detail/56626

Roca, J. y Willis, M. (2011). Textos [Escritos curatoriales]. En O. Muñoz, Protografías. Bogotá, Colombia: Museo de Arte Banco de la República.

Rosset, C. (2004). Impressions fugitives. L’ombre, le reflet, l’écho. París, Francia: Editions de Minuit.

Rosset, C. (2008). Fantasmagorías. Seguido de lo real, lo imaginario y lo ilusorio. Madrid, España: Abada editores.

Schaeffer, J. M. (2012). Arte, objetos, ficción, cuerpo: cuatro ensayos sobre estética. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Sontag, S. (2011). Sobre la fotografía. Barcelona, España: Debolsillo.

Sorlin, P. (2004). El siglo de la imagen analógica. Los hijos de Nadar. Buenos Aires, Argentina: La marca editora.

Zúñiga, R. (2013). La extensión fotográfica. Ensayo sobre el triunfo de lo fotográfico. Santiago de Chile, Chile: Metales pesados.

Published

2019-06-26

How to Cite

Barbeito Andrés, L. (2019). Defining a Ghost What is Real in Óscar Muñoz. Metal, (4), e010. https://doi.org/10.24215/24516643e010

Issue

Section

Artículos y ensayos