Photography and Performative Practice. Reflections about Apnea and Moisés

Authors

  • Estefanía Santiago Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e009

Keywords:

Photography, performative practice, document, representation

Abstract

Focusing on the work of two Argentinianphotographers —Apnea (2014-2015), byCecilia Lutufyan, and Moisés (2014-2015),by Mariela Sancari— this work reflects onthe place that the performative practiceoccupies in the language of photography.In both conceptual quests, the death, whichmakes an absence visible, is questioned and,through the participation of other factorsforeign to the project a performed situationis constructed. This situation is the centraltheme of the representation process thatquestions the photography as document ofwhat is real.

References

Austin, J. L. (1998). Cómo hacer cosas con las palabras. Barcelona, España: Paidós.

Albarran Diego, J. (2012). Del fotoconceptualismo al fototableau. Fotografía, performance y escenificación en España (1970-2000). Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.

Bal, M. (2012). Travelling concepts in the humanities. Toronto, Canadá: University of Toronto Press.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ciudad de México, México: Itaca.

Butler, J. (1993). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Cartier–Bresson, H. (2014). El instante decisivo. Göttingen, Alemania: Steidl.

Coleman, A. D. (2004). El método dirigido. Notas para una definición. En J. Ribalta, Efecto real. Debates posmodernos sobre la fotografía. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Contreras Lorenzini, M. J. (2008). Práctica performativa e intercorporeidad. Sobre el contagio de los cuerpos en acción. Apuntes, (130), 148-162. Recuperado de https://repositorio.uc.cl/bitstream/handle/11534/4623/000513504.pdf?sequence=1

Crimp, D. (2004). La actividad fotográfica de la posmodernidad. En J. Ribalta, Efecto real. Debates posmodernos sobre la fotografía. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Derrida, J. (1971). Márgenes de la filosofía. Madrid, España: Cátedra.

Del negro, M. L. (2009). La Fotografía y el conocimiento de la historia: Entre el documento y el acontecimiento visual. Ponencia presentada en las XII Jornadas Interescuelas del Departamento de historia. Facultad de Humanidades y Centro Regional Universitario de Bariloche, Universidad Nacional de Comahue, San Carlos de Bariloche, Argentina.

Fontcuberta, J. (2016). El beso de Judas. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Lutufyan, C. (2014-2015). Apnea [Serie de fotografías]. Recuperada de https://www.cecilialutufyan.com/apnea

Rosler, M. (2004). Dentro, alrededor y otras reflexiones. Sobre la fotografía documental. En J. Ribalta, Efecto real. Debates posmodernos sobre la fotografía. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Sancari, M. (2014-2015). Moisés [Serie de fotografías]. Recuperada de http://marielasancari.com

Published

2018-11-26

How to Cite

Santiago, E. (2018). Photography and Performative Practice. Reflections about Apnea and Moisés. Metal, (4), e009. https://doi.org/10.24215/24516643e009

Issue

Section

Artículos y ensayos