Picture of Time. The Work of Plossu and Iasparra

Authors

  • Vanesa Magnetto Departamento de Artes Dramáticas y Área de Artes Multimediales. Universidad Nacional de las Artes / CONICET

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e003

Keywords:

Photography, time, space, Fresson process

Abstract

This paper develops around the representationand construction of time in the photographicimage. We propose two axes of analysis(technical and spatial) to visit the collectionof pictures, composed by El Jardín de Bernard,by Bernard Plossu, and Paisajes, by IgnacioIasparra. The problem proposed by this papershould be seen as the potential of Time inthese pictures for resisting the hegemonicphotographic language, governed by apresent, instantaneous image, in closedialogue with contemporary global time andthe capitalist system.

References

Agamben, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo? Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.

Deleuze, G. (2012). La Imagen Tiempo. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Dubois, P. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires, Argentina: La marca editora.

Facio, S. (2003). Encuadre y foco. Buenos Aires, Argentina: La azotea.

Iasparra, I. (1999-2002). Paisajes [Serie fotográfica]. Recuperado de http://www.nachoiasparra.com.ar/index.php?galeria=1

Plossu, B. (2011). El jardín de Bernard. Revista Dulce Equis Negra, 7(12), 5-43.

Sontag, S. (1980). Sobre la fotografía. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Sugimoto, H. (1998). Sugimoto (Fundación la Caixa). Lisboa y Madrid: Fundación La Caixa.

Peirce, CS. (1984). ¿Qué es un signo? En Collected Papers. Cambridge, Estados Unidos: Harvard University Press.

Tarkovski, A. (2002). Esculpir en el tiempo. Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Madrid, España: Rialp S.A.

Published

2019-06-26

How to Cite

Magnetto, V. (2019). Picture of Time. The Work of Plossu and Iasparra. Metal, (4), e003. https://doi.org/10.24215/24516643e003

Issue

Section

Artículos y ensayos