Current photography. Expansions, asynchronias and promisections

Authors

  • Adolfo Cifuentes Escuela de Bellas Artes. Universidad Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e002

Abstract

The present work aims to replenish therelevance of photography, looking for theconfigurations that made it a promiscuous,expanded, paradoxical and omnipresentpractice in the ways of relating, investigatingand organizing the world. Thus, it providesus with ways to manage, disseminateand classify the universe through severalauthors. To map these expansions, four majorstrategies are proposed.

References

Baqué, D. (1998). La Photographie Plasticienne [La fotografía plástica]. Paris, Francia: Éditions du Regard.

Barthes, R. (1993). A Câmara Clara [La câmara clara]. Rio de Janeiro, Brasil: Nova Fronteira.

Benjamin, W. [1931] (2011). Pequeña historia de la fotografía. Barcelona, España: Casimiro.

Benjamin, W. (1975). A Obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. San Pablo, Brasil: Abril Cultural.

Benjamin, W. (2005). Escritos sobre fotografia. Madrid, España: Akal.

Bourdieu, P. (1965). Un Art Moyen. Paris, Francia: Minut.

Brea, J. L. (2003). El tercer umbral. Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia, España: CENDEAC.

Brea, J. L. (2005). Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid, España: Akal.

Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film, e-image. Madrid, España: Akal.

Crimp, D. (1995). On the Museum’s Ruins. Cambridge, Inglaterra: MIT Press.

Dubois, P. (1998). O ato fotográfico e outros ensaios [El acto fotográfico y otros ensayos]. Campinas, San Pablo: Papirus.

Freund, G. (1974). Fotografía y sociedad. París, Francia: Gustavo Gilli.

Kossoy, B. (1999). Realidades e Ficções na Trama Fotográfica [Realidades y ficciones en la trama fotográfica]. São Paulo, Brasil: Ateliê.

Kossoy, B. (2007). Os Tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, Brasil: Ateliê.

Krauss R. [1990] (2002). O fotográfico. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Malraux, A. (2017). El Museo Imaginário. Madrid, España: Cátedra S.A.

Rancière, J. (2002). La división de lo sensible: estética y política. Salamanca, España: Edit. Salamanca.

Sontag, S. [1997] (2004). Sobre fotografia [Sobre la fotografía]. São Paulo, Brasil: Companhia das Letras.

Sougez, M.-L. (1981). Historia de la fotografía. Madrid, España: Cátedra.

Umbrico, P. (2006). Soles de Flickr [Fotografía]. Recuperado de http://www.penelopeumbrico.net/index.php/project/suns

Published

2019-06-26

How to Cite

Cifuentes, A. (2019). Current photography. Expansions, asynchronias and promisections. Metal, (4), e002. https://doi.org/10.24215/24516643e002

Issue

Section

Artículos y ensayos