The Latent Image. A pedagogical approach to the direction of photography

Authors

  • Franco Palazzo Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Franco Cerana Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e001

Keywords:

Direction of photography, pedagogy, artistic education, educative contexts, production contexts

Abstract

The direction of photography of an audiovisualproduct is the result of the modes of productionfrom a place, its aesthetics, narrative styles,and representations. The pedagogy of thediscipline must be concerned with the contextwhere productions are made. Who are thestudents? What are their aesthetic interests?From what position do they construct thecinematographic image? A good method toanswer these questions consists in analyzingthe local productions of graduate studentsfrom the institution. This article analyzes thepossibility, but also the necessity, the use oflocal independent production as pedagogicalexamples in Audiovisual Arts classrooms.

References

Almendros, N. (1982). Días de una cámara. Barcelona, España: Seix Barral.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Ciudad de México, México: Trillas.

Belinche, D. (2011). Arte, poética y educación. La Plata, Argentina: Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

Eisner, E. W. (1979). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. Nueva York, Estados Unidos: Macmillan.

El Día (21 de noviembre de 2016). La Usina local se muda a La Feliz. El Día. Recuperado de https://www.eldia.com/nota/2016-11-21-la-usina-local-se-muda-a-la-feliz

El Día (8 de marzo de 2004). Filmes de la Carrera de Cine. El Día. Recuperado de https://www.eldia.com/nota/2004-3-8-filmes-de-la-carrera-de-cine-en-elfestival-de-mar-del-plata

Huerta, P. (2018). Entrevista a Pablo Huerta, sobre su trabajo como director de fotografía de Los Muertos 2 y T.R.A.P. La Plata. Puede pedirse a .

La Banca, M. (Dir.). (2016). Los Muertos 2 [Largometraje]. Argentina: PARQUEE.

Lostra, A. (2016). Como frutas al sol: sobre lentes, chicles, mochilas y cables. Pulsión. Revista de cine, (4), 51-57.

Malowicki, A. (Dir) (1966). Carta de Ramona [Cortometraje]. Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Pulsión. Revista de cine. (2016). ¿Qué es el cine platense? Pulsión. Revista de cine, 7.

Ponzinibbio, P. y Franco, I. P. (2015). Estéticas de la producción. Pulsión. Revista de cine, (2), 25-29.

Rabe, P. (Dir.). (2014). Tejen [Largometraje]. Argentina: Más Ruido.

Vallina, C., Massari, R. y Peña, F. (2006). Escuela de cine Universidad Nacional de La Plata: creación, rescate y memoria. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Published

2019-06-26

How to Cite

Palazzo, F., & Cerana, F. (2019). The Latent Image. A pedagogical approach to the direction of photography. Metal, (4), e001. https://doi.org/10.24215/24516643e001

Issue

Section

Artículos y ensayos