Future Visions in the Era of Collapse
Between Species, Arboreal Practices and Mutual Breeding
DOI:
https://doi.org/10.24215/24516643e048Keywords:
anthropocene, contemporary art, interspecies, deforestation, ancestral worldviewsAbstract
This article explores how a set of contemporary artworks in Argentina addresses the socio-environmental collapse of the Anthropocene, offering alternative and future visions. It is organized into three axes: interspecies interaction, the loss of tree species, and the revaluation of ancestral practices. Based on Maristella Svampa’s ideas about the Anthropocene and collapse and Graciela Speranza’s reflections on art as a space of resonance, the text analyzes how these works contribute to building dialogues between species and revaluing ancestral knowledge in response to the environmental crisis.References
Bonfiglio, F., Rogers, G., Merbilhaá, M., & Suárez Córica, A. (2023). Proyecto Arbórea: entrevista a Andrea Suárez Córica. En Prácticas editoriales y culturales en el Gran La Plata (2015-2021). Entrevistas (pp. 205-220). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP.
Bruno Garcén, P. (2023). Sobre el dibujo como co-creación interespecies. Texto de la exposición Diapausa, Centro Cultural Borges. https://virginiab.ar/sobre-el-dibujo-como-co-creacion-interespecies/
Buitron, V. (2022). Cría larvas y te quitarán tu antropocentrismo. En Celebración Plasmática: 10º Edición MAC (pp. 123-127).
CCK. (16 de noviembre de 2021). Mesa Siglo XXI: Soluciones políticas y utopías frente al colapso [Video]. YouTube. https://youtu.be/zzADVFAQSUU
Colombino, L., Allen, F., García, M. A., Rivarola, M., y Soler, L. (2022). Aó. Episodios textiles de las artes visuales en el Paraguay [Catálogo de exposición]. MALBA. Espejo Ayca, E. (2022). YANAK UYWAÑA. La crianza mutua de las artes. PCP – Programa Cultura Política.
González, V. (2023). Prólogo. Dossier. Revista Metal, (9). https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/1820/1747
Haiku Taller. (12 de diciembre de 2021). Pieza en proyecto de interiorismo desarrollado por Darkhaus Galería [Publicación de Instagram]. Instagram. https://www.instagram.com/haiku.taller/p/C3izABbvqaj/
Honorable Cámara de Diputados de la Provincia de Buenos Aires. (2022). Expediente 445 - 21 - 22. Resuelve declarar de interés legislativo el “Proyecto Arbórea”.
Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Ediciones Paidós.
Latour, B. (2005). Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del Actor-Red. Oxford University Press.
Panfili, M., y Savloff, L. (2024). La Plata, ciudad reimaginada. Visiones de futuro y formas de lo común en prácticas artísticas contemporáneas. 2° CIEPAAL. Actas.
Túnica, R. (2023). Observatorio #2. https://www.rodrigotunica.com.ar/observatorio-2
Simbiología. (2021). Centro Cultural Kirchner. https://simbiologia.cck.gob.ar/simbiologia/
Speranza, G. (comp.). (2019). Futuro Presente. Perspectivas desde el arte y la política sobre la crisis ecológica y el mundo digital. Siglo XXI Editores.
Speranza, G. (2022). Lo que no vemos, lo que el arte ve. Anagrama.
Suárez Guerrini, F., y Gustavino, B. (2023). Imaginación de futuro y visión prospectiva en el arte contemporáneo (1990-2022) (Proyecto de investigación B401) [Informe no publicado]. Universidad Nacional de La Plata.
Svampa, M. (2019). Antropoceno, perspectivas críticas y alternativas desde el Sur global. En G. Speranza (Comp.), Futuro presente: Perspectivas desde el arte y la política sobre la crisis ecológica y el mundo digital. Editorial Siglo XXI.
Talon-Hugon, C. (2019). L’art sous contrôle. Nouvel agenda sociétal et censures militantes [Arte bajo control. Nueva agenda social y censura militante]. PUF.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Metal the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.