Between Immediacy and Performative Tradition
A Journey Through Contemporary Urban Music
DOI:
https://doi.org/10.24215/24516643e043Keywords:
Urban Music, Musical Production, Studio Recordings, PerformativityAbstract
Las músicas urbanas contemporáneas argentinas presentan algunas dificultades respecto de las herramientas de análisis de la musicología tradicional. Este trabajo pretende abordar las particularidades de estos nuevos géneros, partiendo de los contrastes entre las producciones grabadas y las músicas en vivo. Para ello nos hemos centrado en construir nuevos enfoques de análisis, que se correspondan con estas nuevas formas de hacer música y nos permitan arribar a conclusiones novedosas en el género.References
Belinche, D. y Larregle, M. (2006). Apuntes sobre Apreciación Musical. Edulp.
Belinche, D. (2011). Arte, poética y educación. Universidad Nacional de La Plata.
Cornago Bernal, O. (2004). Cultura y performatividad: la puesta en escena del proceso. Gestos, (38), 13-34.
Duki. (2021). Sudor y Trabajo [Canción]. En Vivo Desde el Fin del Mundo.
Duki. (2022). Sudor y trabajo [Canción]. En Vivo Lollapalloza 2022.
García Canclini, N. (2003). Noticias recientes sobre la hibridación. Trans. Revista Transcultural de Música (7).
Giménez, S. (2022). Trap, el latido es digital. En Clang (8), 51-57. https://doi.org/10.24215/25249215e029
Ochoa, A. M. 2003. Músicas locales en tiempos de globalización. Grupo Editorial Norma.
Polemann, A. (2013). La versión en la música popular. Arte E Investigación, (9), 95-101. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/277
Rusherking, Tiago PZK, Big One. (2021). Además de mi [Canción]. En Además de mí. Rusherking. (2021). Además de mí. Vivo Live Festival TikTok [Canción].
Schinca, J. 2022. Complejo timbrico. [Apunte de cátedra]. Producción y análisis musical V, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata.
Vallendor, M. (2020). Trap, no lo entenderías. FCEYE, Universidad del Salvador.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Metal the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.