Massiveness and Musical Education

Authors

  • Lucía Troitiño Instituto de Investigación y Producción de Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Cátedra de Introducción a la Producción y el Análisis Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Melisa Mugni Instituto de Investigación y Producción de Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Cátedra de Introducción a la Producción y el Análisis Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Guadalupe Hadad Instituto de Investigación y Producción de Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Cátedra de Introducción a la Producción y el Análisis Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Tomás Clarke Instituto de Investigación y Producción de Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Cátedra de Introducción a la Producción y el Análisis Musical. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e041

Keywords:

Musical Education, Massiveness, Student Profile, Pedagogic Strategies

Abstract

The Facultad de Arte (FDA) of the National University of La Plata (UNLP) is one of the busiest high-level artistic education institutions in Argentina and Latin America. At the moment, around three thousand applicants enter the different careers of all departments. Introducción a la Producción y el Análisis Musical (IPAM) presents in its student population vast profiles on which we will focus in order to identify some common features. We will also describe some teaching strategies implemented in the subject for the last ten years.

References

Alvides, M. y Belinche, D. (2015). Materiales. Colección Textos Breves N° 1. Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata. http://www2.fba.unlp.edu.ar/introproduccionyanalisis/ wp-content/uploads/sites/32/2023/03/TextosobreMateriales-1.pdf

Belinche Montequin, M. y Dameno, L. (2017). De la hora libre a la hora de arte. Metal, 3(3), 125- 135. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/metal/Metal-3.pdf

Belinche, D. (2017). Diez formas de arruinar una clase. Malisia.

Benassi, V. y Schinca, J. (2017). Taller de iniciación al canto. La voz como instrumento básico en las consignas de las clases con ingresantes [Actas]. 1° Congreso Internacional de Enseñanza y Producción de las Artes en América Latina, pp. 341-349. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata.

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Paidós.

Dewey, J. [1934] (2008). El arte como experiencia. Paidós.

Introducción a la Producción y el Análisis Musical. (2022). Fundamentación [Programa de la materia]. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata. http://www2.fba.unlp.edu. ar/introproduccionyanalisis/wpcontent/uploads/sites/32/2020/03/Fundamentación- Introduccion-a-la-Producción-y-Análisis-Musical.pdf

Ley 24521 de 1995. Ley de Educación Superior. 7 de agosto de 1995. Boletín Oficial N.º 28204.

Marano, M., Molinari, B. y Vazelle, M. (2017). La articulación entre la educación secundaria y la universidad: algunas reflexiones a partir de la implementación de políticas públicas en la última década. VIII Encuentro Latinoamericano La Universidad como objeto de Investigación. Universidad Nacional del Litoral. Santa Fe. https://www.memoria.fahce. unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.14493/ev.14493.pdf

Published

2023-12-07

How to Cite

Troitiño, L. ., Mugni, M. ., Hadad, G. ., & Clarke, T. . (2023). Massiveness and Musical Education. Metal, (9), e041. https://doi.org/10.24215/24516643e041

Issue

Section

Artículos y ensayos