The Stereotype in Arts Teaching

Argentinization versus Creation

Authors

  • Juan Manuel Velis Guion 3. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e030

Keywords:

Stereotype, form and content, resistance, arts teaching

Abstract

Based on one’s own teaching experience within the framework of a faculty chair, the present work aims to unravel certain aspects that make the form-content duality understood from artistic teaching. We note that, from many pedagogical proposals that try to take root in regional cases, the main topics are addressed but the formal and constitutive components of art are ignored. The question is how to overcome the formal stereotype, understanding arts teaching as a process of constant reformulation.

References

Belinche, D. y Ciafardo, M. (2008). Los estereotipos en el arte. Un problema de la educación artística. Los artistas son de Piscis. La Puerta FBA, (3), 27-38. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/lapuerta/LaPuerta-3.pdf

Casalla, M. (2009). El banquete tecnológico universal y los hijos pobres del sur. En E. A. Azcuy y otros, Identidad cultural, ciencia y tecnología. Aportes para un debate latinoamericano (pp. 85-127). Rosario, Argentina: Fundación Ross.

Deleuze, G. (1987). ¿Qué es el acto de creación? Revista Fermentario, (6). Recuperado de http://www.fermentario.fhuce.edu.uy/index.php/fermentario/article/view/110

Encina, P. (Directora). (2006). Hamaca paraguaya [Película]. Paraguay.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. Madrid, España: Taurus.

Giroux, H. (1985). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico. Cuadernos Políticos, (44).

Martel, L. (Directora). (2001). La ciénaga [Película]. Argentina.

Menis, M. V. (Directora). (2008). La cámara oscura [Película]. Argentina.

Terigi, F. (2012). Nuevas reflexiones sobre el lugar de las Artes en el currículum escolar. En G. Frigerio y G. Diker (Comps.), Educar (sobre) impresiones estéticas (pp. 87-97). Entre Ríos, Argentina: Editorial Fundación La Hendija.

Published

2021-12-13

How to Cite

Velis, J. M. (2021). The Stereotype in Arts Teaching: Argentinization versus Creation. Metal, (7), e030. https://doi.org/10.24215/24516643e030

Issue

Section

Artículos y ensayos