¿how to Go Through Highschool?

Art Education as a Way

Authors

  • Natalia Carod Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/24516643e029

Keywords:

Artistic education, curriculum design, purposes, didactic strategies

Abstract

This research work analyzes the three central purposes proposed by the Curricular Design for Secondary Education Teaching, and puts them in relation to the didactic strategies used in the teaching of Art Education, specifically in the area of Visual arts. The objective is to realize that Artistic Education allows to achieve these purposes by the didactic strategies it employs, linked to the problematization, interpretation, production and communication of own and others’ aesthetic productions and manifestations.

References

Aguirre Arriaga, I. (2006). Modelos formativos en educación artística. Imaginando nuevas presencias para las artes en educación. Bogotá, Colombia: Universidad Pública de Navarra.

Augustowsky, G. (2012). El arte en la enseñanza. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Belinche, D. (2010). Arte, Poética y Educación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata. Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. Consejo General

de Cultura y Educación. (2008). Diseño Curricular para la Educación Secundaria. Primer año de Segundo Ciclo. La Plata, Argentina: DGCyE.

Freire, P. (2014). El grito manso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.

Grüner, E. (2000). El Arte o la Otra Comunicación. En Catálogo «Argentina» 7.° Bienal de La Habana 2000. La Habana, Cuba: Ministerio de Relaciones Exteriores, Comercio Internacional y Culto; Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo.

Ministerio de Educación de la Nación. Consejo Federal de Cultura y Educación. (2010). La Educación Artística en el Sistema Educativo Nacional. Resolución 111/10. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.

Quintar, E. (2006). La enseñanza como puente a la vida. Ciudad de México, México: Instituto Politécnico Nacional.

Terigi, F. (febrero de 2010). Las cronologías del aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. Ponencia presentada en las Jornadas de Apertura del Ciclo Lectivo. Ministerio de Cultura y Educación de la Provincia de La Pampa. La Pampa, Argentina.

Published

2021-12-13

How to Cite

Carod, N. (2021). ¿how to Go Through Highschool? Art Education as a Way. Metal, (7), e029. https://doi.org/10.24215/24516643e029

Issue

Section

Artículos y ensayos