Territories of the Audiovisual Game

Audiovisualization, Childhood and art education

Authors

  • Camila Bejarano Petersen Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata / Instituto de Investigación y Experimentación en Arte y Crítica. Crítica de Artes. Universidad Nacional de las Artes

Keywords:

Territory, childhoods, education

Abstract

This article recovers the pedagogical and artistic experience that allowed the creation of the work Cartografías Globo Rojo (online maps). These cartographies depict the works produced by little children who weekly attend the film workshop Globo Rojo, which has been operating in Tolosa neighborhood since 2010. Each of these maps manifests the ability of the powerful gaze of children to inhabit the world through art, while projecting a local experience into a territory of potential virtual encounters. This is a work in progress.

References

Bejarano Petersen, C. (2019a). Academia y barrio: enseñar arte retramando fronteras, modelando lo inestable. Aportes al campo de la extensión a partir de la experiencia de Globo Rojo, taller de cine para chicos. La Plata, Argentina: inédito.

Bejarano Petersen, C. (2019b). Apantallados: Las infanci@s en (el) juego en la expansión audiovisual. En M. Scarnatto y A. F. de Marziani (Comps). Investigar en Cuerpo, Arte y Comunicación. Perspectivas e intersecciones en la producción de conocimiento (pp. 354-363). La Plata, Argentina: Teseo Press.

Dillon, V. (Comp.). (2012). Breviario desde el arte y la ley. Entre lo institucional, lo inestable y el campo pedagógico. La Plata, Argentina: Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Globo Rojo. (2019). Inicio. Recuperado de www.tallergloborojo.com.ar

Goodman, N. (1978). Maneras de hacer mundos. Madrid, España: Visor y La balsa de la medusa.

Schaeffer, J. M. (2004). La experiencia estética. Ciudad Autónoma de Buenos Aires,Argentina: La Marca.

Taller Globo Rojo. (2012). Inicio [Canal de YouTube]. Disponible en https://www.youtube.com/user/TallerGloboRojo

Verón, E. (1988). La semiosis social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Published

2020-07-26

How to Cite

Bejarano Petersen, C. (2020). Territories of the Audiovisual Game: Audiovisualization, Childhood and art education. Metal, (6), 1–6. Retrieved from https://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/1190

Issue

Section

Producción