A Glimpse Into the Script of Tejen

A Mixture of Threads

Authors

  • Pablo Moreno Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/4516643e021

Keywords:

Audio-visual arts, cinematographic analysis, modern script, Tejen

Abstract

The following article analyses the script of Tejen (Rabe, 2014) as a continuation of the initial conclusions that took place throughout the thesis «Modern script: an audio-visualizing writing game». Three central themes are taken into account to develop its fundamental basis: script writing practice as an audio-visualizing writing process, dramatic structure as a system that is adjusted to its internal game rules, and an incipient analysis of the cinematographic narratives under the idea of a mixed narrative mode.

References

Bejarano Petersen, C. (octubre de 2012). Manual del sentido obtuso (o, de la enseñanza de la escritura audiovisual en proyectos de narratividad moderna). Ponencia presentada en las 6.° Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Buenos Aires. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/26653 

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Burch, N. (1987). El tragaluz del infinito. Madrid, España: Cátedra.

François, C. (2009). El cine de Lucrecia Martel. Una estética de la opacidad. Espéculo. Revista de estudios literarios, (43). Recuperado de https://www.biblioteca.org.ar/libros/150944.pdf 

Jakobson, R. y Cabello, A. M. G. (1981). Lingüística y poética. Madrid, España: Cátedra.

Kerbrat-Orecchioni, C. (1987). La enunciación: de la subjetividad en el lenguaje. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Edicial.

Lévi-Strauss, C. y Barthes, R. (1982). El análisis estructural. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CEAL.

Moreno, P. (2020). El guion moderno, un juego de escritura audiovisualizante (Tesis de grado). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/107403

Rabe, P. (2014a). Tejen (Tesis de grado). La Plata, Argentina: Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Rabe, P. (Director). (2014b). Tejen [Largometraje]. Argentina: Más Ruido.

Teichmann, R. (2012). Prologue. Una aproximación a la narrativa contemporánea en relación con el cine clásico. Arkadin, (4), 34-41. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42874 

Teichmann, R. (2018). Escribir guion. Proceso creativo y reflexivo de construcción narrativa audiovisual. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/74281 

Todorov, T. (1977). Análisis estructural del relato. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CEAL.

Xavier, I. (2008). El discurso cinematográfico. La opacidad y la transparencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Manantial.

Published

2020-07-26

How to Cite

Moreno, P. (2020). A Glimpse Into the Script of Tejen: A Mixture of Threads. Metal, (6), e021. https://doi.org/10.24215/4516643e021

Issue

Section

Artículos y ensayos