An Analysis of the Isologo of Frente de Todo
DOI:
https://doi.org/10.24215/25249703e017Keywords:
Visual comunication, presidential graphic campaign, Argentina, Frente de TodosAbstract
This work analyzes the iconographic configuration of the identity isologotype designed by the Frente de Todos, an Argentine political coalition whose candidate is the current president of the Argentine Nation Alberto Fernández. This analysis considers the compositional, graphic, typographic, chromatic and morphological elements of the verboiconic communication piece and proposes a series of heterogeneous intertextual relationships.Downloads
References
Baschetti, R., Carman, F. y Patrich, N. (2018). Afiches y carteles peronistas 1983-2018. Tomo 2. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Página 12.
Bauer, T. y Condomí, S. (2019). El sol siempre sale. En Tierra arrasada [CD]. Disponible en https://youtu.be/82HLoUJ6Iko
Ercolalo, R. J. A. (27 de octubre de 2019a). Triunfo del Frente de Todos [Fotografía]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Ercolalo, R. J. A. (8 de noviembre de 2019b). Conversatorio con el DG. Gustavo Wald del Estudio Migueleswald, sobre la campaña gráfica del Frente de Todos (Trabajo de cátedra). Campo intelectual del Doctorado en Comunicación, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Ercolalo, R. J. A. (2020). Argentina de pie. Un análisis del afiche del Frente de Todos. Metal, (6), e020. https://doi.org/10.24215/4516643e020
Estudio Migueleswald. (2019). TOD☼S identidad / normativa [Manual de uso]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Estudio Migueleswald.
Fernández de Kirchner, C. (2019). Sinceramente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Fontfabric. (2020). Future Perfect: The Making of Nexa [Futuro Perfecto: la creación de Nexa]. Recuperado de https://www.fontfabric.com/fonts/nexa/#font-styles
Frascara, J. (2007). El diseño de comunicación. Edición corregida y extendida de Diseño gráfico y comunicación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Infinito.
González Ruiz, G. (1994). Estudio de Diseño. Sobre la construcción de las ideas y su aplicación a la realidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Emecé Editores.
Guerrini, S. (2017). Los poderes del diseño. La construcción de imágenes y marcas entre culturas, políticas y negocios. Teoría, metodología y práctica. La Plata, Argentina: Troupe Comunicación.
Honorable Congreso de la Nación Argentina. (16 de agosto de 1985). Ley 23208. Insigna patria. Determina quiénes tienen derecho a usar la Bandera Oficial de la Nación. Boletín Oficial N.° 25743. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=24855
La Cámpora. (16 de abril de 2016). Todos con Cristina. Salió el Sol - La Cámpora [Archivo de video]. Disponible en https://youtu.be/mP8xA3DvDho
Pepe, E. (2008). Tipografía expresiva. Manual de uso práctico para el trabajo con tipografías. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Redargenta Ediciones.
Poder Ejecutivo Nacional. (24 de abril de 1944). Decreto 10302/1944. Que el Escudo, la Bandera, el Himno y su letra son los símbolos de la soberanía de la Nación. Boletín Oficial N.° 14894. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=59311
Poder Ejecutivo Nacional. (23 de noviembre de 2010). Decreto 1650/2010. Símbolos nacionales. Boletín Oficial N.° 32033. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=175328
Real Academia Española. (2020). Sol [Definición]. Recuperado de https://dle.rae.es/sol?m=form
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Bold the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.