The Importance of Design Methods

Graphic Designer Training and Practice

Authors

  • Arodi Morales-Holguín Departamento de Arquitectura y Diseño. Universidad de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.24215/25249703e007

Keywords:

Design, method, graphic design, university training, professional practice

Abstract

Methods play a prominent role in graphic design, a condition that, despite the transformations that are experienced, tends to lose relevance both in training and in teaching professional practice itself. Seeking to find empirical elements that allow addressing this situation, a qualitative study was carried out on graphic designers at a Mexican university, where the relevance of design methods in both training and professional practice was analyzed. The results point out that these and their use are valued by one sector, as well as considered ineffective by another, since they show a gap compared to the complexity of the environment. This makes it possible to mark possible trends from which to outline strategies that aim at improving designer training in universities and their possible impact on praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariza Ampudia, S. V. (2010). Elementos característicos de los programas diseño. Actas de Diseño, 5(9), 49-55. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=148&id_articulo=6031

Branda, M. (2018). Didáctica y desafíos en Comunicación Visual. Bold, (5), 43-52. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/bold/article/
view/691

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid, España: Alianza Editorial.

Cramer-Petersen, C. L., Christensen, B. T. y Ahmed-Kristensen, S. (2019). Empirically analysing design reasoning patterns: Abductive-deductive reasoning patterns dominate design idea generation [Análisis empírico de patrones de razonamiento de diseño: los patrones de razonamiento abductivo-deductivo dominan la generación de ideas de diseño]. Design Studies, 60, 39-70. Recuperado de https://research.cbs.dk/en/publications/empirically-analysingdesign-reasoning-patterns-abductive-deducti

Devalle, V. (2008). El diseño gráfico en la Argentina. Alpha (Osorno), (27), 217-228. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012008000200015

Dueñas Zambrano, B. (2012). Reseña histórica sobre la enseñanza del diseño gráfico. Insigne visual, 1(3), 2-9.

Lupton, E. y Miller, A. (2002). El ABC de la Bauhaus y la teoría del diseño. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Marradi, A., Achenti, N. y Piovani, J. I. (2010). Metodología de las Ciencias Sociales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Cengage Learning.

Morales, A., y González, E. (2020). Enseñanza y uso de métodos de diseño en México. Percepciones del profesorado. Formación universitaria, 13(1), 35-42. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100035

Moreno Toledano, L. A. y Rogel Villalba, E. (2012). Retrospectiva del método en el diseño. En S. V. Ariza Ampudia (Ed.), La investigación en diseño, una visión desde los posgrados en México (pp. 79-109). Ciudad Juárez, México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Mose Biskjaer, M., Dalsgaard, P. y Halskov, K. (junio de 2017). Understanding creativity methods in design [Comprendiendo los métodos de creatividad en el diseño]. En Proceedings of the 2017 conference on designing interactive systems [Actas de la conferencia de 2017 sobre diseño de sistemas interactivos] (pp. 839-851). Nueva York, Estados Unidos: Association for Computing Machinery.

Peña, E., Del Mar, M. y Domínguez, M. (2012). Métodos y metodologías en el ámbito del diseño industrial. Técnica Industrial, 300, 38-44. Recuperado dehttps://www2.uned.es/egi/publicaciones/articulos/Metodos_y_metodologias_en_el_ambito_del_diseno_industrial.pdf

Rivera Díaz, L. A. (2018). La evaluación de la educación del diseño en México: un enfoque desde la didáctica. Ciudad de México, México: Comaprod.

Rodríguez Mendoza, R. M. (2016). La pedagogía del diseño gráfico basada en la investigación en diseño. Revisión bibliográfica. Iconofacto, 12(19), 254-267.

Sánchez Ramos, M. E. (2012). El Diseño Gráfico y su aportación a la divulgación científica. Actas de Diseño, 7(13), 237-240. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/396_libro.pdf

Tiburcio García, C. (2015). La sociedad red del siglo XXI y el Diseño Gráfico (Producción académica). Universidad Iberoamericana de Puebla, Puebla, México. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11777/1021

Vilchis, L. D. (2002). Metodología del diseño: fundamentos teóricos. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México

Published

2020-10-21

How to Cite

Morales-Holguín, A. (2020). The Importance of Design Methods: Graphic Designer Training and Practice. Bold, (7), e007. https://doi.org/10.24215/25249703e007

Issue

Section

Artículos