The Discursive Footprints in the Silabario, by Ricardo Rojas
DOI:
https://doi.org/10.24215/25457888e017Keywords:
Cultural nationalism, Cultural renaissance, Decorative arts, EurindiaAbstract
Faced with the important changes that happened in Argentina at the beginningof the 20th century, debates about the concept of nationality, proposing ideasto generate a historical consciousness able to achieve national integration.Rojas postulates a doctrine of argentinity based on the teaching of history andits own aesthetic development, giving a place of primacy to art. In this workwe investigate the transtextuality relationships present in the Silabario de ladecoración americana where the author bases the renaissance of the nationalsoul in artistic creation, result of the fusion between indigenous decorativemotifs and european techniques and tools on american soil/ground/land,giving origin to an eurindic art.Downloads
References
Altamirano, C. y Sarlo, B. [1983] (1997). Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Buenos Aires, Argentina: Ariel.
Agrasot, R. (1909). Historia, teoría y técnica ornamental y decorativa de Egipto. Madrid, España: Leoncio Miguel Editor.
Blavatsky, H. P. (1875a). Doctrina Secreta. Síntesis de la Ciencia, la Religióny la Filosofía. S.d.
Blavatsky, H. P. (1875b). Isis sin velo. Clave de los misterios de la Ciencia Teología antigua y moderna. S.d.
Bourdieu, P. (2002). Les conditions sociales de la circulation internationale des idées. Actes de la Recherche en Sciences sociales, (145).
Fouillée, A. J. É. [1889] (1902). La moral, el arte y la religión según Guyau. Madrid, España: Librería Fernando Fe.
Genette, G. (1982) [1989]. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, España: Taurus.
Greslebin, H. (1935). Apéndice: Obras ejecutadas por Luis Perlotti. La enseñanza del arte americano prehispano y su aplicación moderna [Catálogo de la exposición]. Luján, Argentina: Asociación Ameghino de Luján.
Guyau J. M. (1902). El arte desde el punto de vista sociológico (Trad. R. Rubio). Madrid, España: Librería de Fernando Fe.
Jones, O. [1868] (1930). Grammar of Ornament. Recuperado de www.benecrippa.com/the-box/grammar_of_ornament_low.pdf
Martínez Gramuglia, P. (2006). Ricardo Rojas: Una modernidad argentina. Anuario del centro de Estudios Históricos «Prof. Carlos S. A. Segreti», 6(6). Recuperado de https://cehsegreti.org.ar/archivos/FILE_00000339_1316805766.pdf
Mayeux, H. [1885] (1904). La composition dècorative. Texte et dessins. París, Francia: Librairie d`Education nationale. Alcide Picard et Kaan éditeurs.
Muñoz, M. A. (1992). Nacionalismo y esoterismo en la estética de Ricardo Rojas. Ponencia presentada en las IV Jornadas de Teoría e Historia del Arte. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Onelli, C. (1924). Arquitectura de la Atlántida sumergida. Apuntes para el Centro de Estudiantes de Ingeniería. Buenos Aires, Argentina: s.d.
Onelli, C. (1926). Alfombras, tapices y tejidos criollos. Buenos Aires, Argentina: Imprenta don Guillermo Kraft.
Posnansky, A. (1913). El signo escalonado en las ideografías americanas con especial referencia á Tihuanacu. Berlín, Alemania: Editor Dietrich Reimer.
Quiroga, A. (1901). La cruz en América (arqueología argentina). Buenos Aires, Argentina: La Buenos Aires.
Rojas, R. [1909] (2010). La Restauración Nacionalista. La Plata, Argentina: UNIPE Editorial Universitaria.
Rojas, R. (1915). La Universidad de Tucumán. Tres conferencias. Buenos Aires, Argentina: Librería argentina de Enrique García.
Rojas, R. [1917-1922] (1948). Historia de la literatura argentina. Buenos Aires, Argentina: Losada.
Rojas, R. [1922- 1924] (1980). Eurindia. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
Rojas, R. (1930). Silabario de la Decoración Americana. Buenos Aires, Argentina: La Facultad.
Semper, G. [1860] (2013). El estilo en las artes técnicas y tectónicas o estética práctica y textos complementarios (Trad. Azpiazu). Buenos Aires, Argentina: Azpiazu ediciones.
Wechsler, D. (1999). Impacto y matices de una modernidad en los márgenes. Las artes plásticas entre 1920- 1945. En J. E. Burucúa (Dir.), Nueva Historia argentina. Arte, sociedad y política (pp. 269-312). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlikes 4.0 International (BY-NC-SA 4.0).
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Armiliar the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.