The Discursive Footprints in the Silabario, by Ricardo Rojas

Authors

  • María Silvia Cobas Cagnolati Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Natacha Valentina Segovia Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e017

Keywords:

Cultural nationalism, Cultural renaissance, Decorative arts, Eurindia

Abstract

Faced with the important changes that happened in Argentina at the beginningof the 20th century, debates about the concept of nationality, proposing ideasto generate a historical consciousness able to achieve national integration.Rojas postulates a doctrine of argentinity based on the teaching of history andits own aesthetic development, giving a place of primacy to art. In this workwe investigate the transtextuality relationships present in the Silabario de ladecoración americana where the author bases the renaissance of the nationalsoul in artistic creation, result of the fusion between indigenous decorativemotifs and european techniques and tools on american soil/ground/land,giving origin to an eurindic art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, C. y Sarlo, B. [1983] (1997). Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Agrasot, R. (1909). Historia, teoría y técnica ornamental y decorativa de Egipto. Madrid, España: Leoncio Miguel Editor.

Blavatsky, H. P. (1875a). Doctrina Secreta. Síntesis de la Ciencia, la Religióny la Filosofía. S.d.

Blavatsky, H. P. (1875b). Isis sin velo. Clave de los misterios de la Ciencia Teología antigua y moderna. S.d.

Bourdieu, P. (2002). Les conditions sociales de la circulation internationale des idées. Actes de la Recherche en Sciences sociales, (145).

Fouillée, A. J. É. [1889] (1902). La moral, el arte y la religión según Guyau. Madrid, España: Librería Fernando Fe.

Genette, G. (1982) [1989]. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, España: Taurus.

Greslebin, H. (1935). Apéndice: Obras ejecutadas por Luis Perlotti. La enseñanza del arte americano prehispano y su aplicación moderna [Catálogo de la exposición]. Luján, Argentina: Asociación Ameghino de Luján.

Guyau J. M. (1902). El arte desde el punto de vista sociológico (Trad. R. Rubio). Madrid, España: Librería de Fernando Fe.

Jones, O. [1868] (1930). Grammar of Ornament. Recuperado de www.benecrippa.com/the-box/grammar_of_ornament_low.pdf

Martínez Gramuglia, P. (2006). Ricardo Rojas: Una modernidad argentina. Anuario del centro de Estudios Históricos «Prof. Carlos S. A. Segreti», 6(6). Recuperado de https://cehsegreti.org.ar/archivos/FILE_00000339_1316805766.pdf

Mayeux, H. [1885] (1904). La composition dècorative. Texte et dessins. París, Francia: Librairie d`Education nationale. Alcide Picard et Kaan éditeurs.

Muñoz, M. A. (1992). Nacionalismo y esoterismo en la estética de Ricardo Rojas. Ponencia presentada en las IV Jornadas de Teoría e Historia del Arte. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Onelli, C. (1924). Arquitectura de la Atlántida sumergida. Apuntes para el Centro de Estudiantes de Ingeniería. Buenos Aires, Argentina: s.d.

Onelli, C. (1926). Alfombras, tapices y tejidos criollos. Buenos Aires, Argentina: Imprenta don Guillermo Kraft.

Posnansky, A. (1913). El signo escalonado en las ideografías americanas con especial referencia á Tihuanacu. Berlín, Alemania: Editor Dietrich Reimer.

Quiroga, A. (1901). La cruz en América (arqueología argentina). Buenos Aires, Argentina: La Buenos Aires.

Rojas, R. [1909] (2010). La Restauración Nacionalista. La Plata, Argentina: UNIPE Editorial Universitaria.

Rojas, R. (1915). La Universidad de Tucumán. Tres conferencias. Buenos Aires, Argentina: Librería argentina de Enrique García.

Rojas, R. [1917-1922] (1948). Historia de la literatura argentina. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Rojas, R. [1922- 1924] (1980). Eurindia. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.

Rojas, R. (1930). Silabario de la Decoración Americana. Buenos Aires, Argentina: La Facultad.

Semper, G. [1860] (2013). El estilo en las artes técnicas y tectónicas o estética práctica y textos complementarios (Trad. Azpiazu). Buenos Aires, Argentina: Azpiazu ediciones.

Wechsler, D. (1999). Impacto y matices de una modernidad en los márgenes. Las artes plásticas entre 1920- 1945. En J. E. Burucúa (Dir.), Nueva Historia argentina. Arte, sociedad y política (pp. 269-312). Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Published

2019-05-08

How to Cite

Cobas Cagnolati, M. S., & Segovia, N. V. (2019). The Discursive Footprints in the Silabario, by Ricardo Rojas. Armiliar, (3), e017. https://doi.org/10.24215/25457888e017

Issue

Section

Articles