The Question mal posée. Jorge Romero Brest and the Art History of Uruguay

Authors

  • Cecilia Tello D’Elia Agencia Nacional de Investigación e Innovación / Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.24215/25457888e011

Keywords:

Jorge Romero Brest, Art history, Uruguay

Abstract

Through a case study, we will search concepts from different authors to allowa reposition of the researcher in order to formulate new questions for thecorpus of documents found. The purpose is to generate a polyphonic andbroad dialogue and to avoid getting to questions without an answer. Besides,the interpellation instances between historian and sources will be enhanced.The research referred to Jorge Romero Brest in the Uruguayan field will beused as a platform for questions and reflections generating an opening to beable to visualize the internal process that the researcher goes through whenapproaching the object of study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burke, P. (2002). Historia social del conocimiento. De Gutenberg a Diderot. Barcelona, España: Paidós.

Burke, P. (2017). ¿Qué es la historia del conocimiento? Como la información dispersa se ha convertido en saber consolidado a lo largo de la historia. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Darnton, R. (2003). El coloquio de los lectores. Ensayos sobre autores, manuscritos, editores y lectores. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Deleuze, G. (2008). Foucault. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia, España: Pre-textos.

Foucault, M. (1980). Microfísica del poder. Madrid, España: Las ediciones de la piqueta.

Hib, A. (2005). La mirada de Ver y Estimar sobre la actividad plástica en el Uruguay. En A. Giunta y L. Malosetti (Comps.), Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar (pp. 153-169). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Pedroni, J. C. (2017). Historias del arte argentino en el siglo XX. Cultura escrita e historia disciplinar. Arte e Investigación, (13), 193-203. Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/529

Tello D’Elia, C. (2016). Jorge Romero Brest en Uruguay: la disciplina de la historia del arte y reflexión artística en Uruguay. Ponencia presentada en el III Encuentro de Jóvenes Investigadores en Arte. Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), Departamento de Artes/Centro Cultural Paco Urondo, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.caia.org.ar/CAIAJovenes2018.pdf

Tomeo, D. (2011). Enseñar historia del arte a mediados del siglo XX. Fernando García Esteban, el aula y el museo. Anales del Instituto de Profesores «Artigas», (5), 303-310. Recuperado de http://ipa.cfe.edu.uy/images/materiales/publicaciones/anales_11.pdf

Published

2019-06-24

How to Cite

Tello D’Elia, C. (2019). The Question mal posée. Jorge Romero Brest and the Art History of Uruguay. Armiliar, (3), e011. https://doi.org/10.24215/25457888e011

Issue

Section

Articles