Xul Solar: Historiographic Perspectives and Technical Image
DOI:
https://doi.org/10.24215/25457888e035Keywords:
Technical image, Xul Solar, image science, visual cultureAbstract
The article proposes a review of the production of Xul Solar (1912-1924), incorporating contributions from the different currents that make up the heterogeneous field of the so-called science of the image. The development starts from the premise of placing the technical image at the center of the analysis —its uses, manipulations, reformulations of extra-artistic images in the work of relevant modern artists—, to outline the complex mobilities between the artistic and scientific fields at the beginning of the 20th century. For this, a methodology close to critical iconography is available and the recovery of a modern technical look and assembly strategies that are expressed in the two panels that run parallel to the text are privileged.Downloads
References
Bachelard, G. [1957] (2000). La Poética del espacio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Boehm, G. (2006). Die Wiederkehr der Bilder [El retorno de las imágenes]. En G. Boehm (Ed.), Was ist ein Bild? [¿Qué es una Imagen?] (pp. 11-38). Friburgo, Alemania: Fink.
Boehm, G. (2014). Decir y mostrar. Elementos para una crítica de la Imagen. En Los estatutos de la imagen, creación-manifestación-percepción (pp. 19-42). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Botar, O. A. I. (1998). Prolegomena To the Study of Biomorphic Modernism [Prolegómenos al estudio del modernismo biomórfico] (Tesis de doctorado). Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Toronto, Toronto, Canadá.
Botar, O. A. I. (2009). Modernism and Biocentrism. Understanding Our Past in Order to Confront Our Future [Modernismo y biocentrismo.
Comprender nuestro pasado para enfrentar nuestro futuro] Reino Unido: Ashgate.
Bredekamp, H (2013a). A Neglected Tradition Art History as Bildwissenschaft [Una tradición olvidada La historia del arte como ciencia de la imagen]. Critical Inquiry, 29(3).
Bredekamp, H. (2013b). Culture, Technology, Cultural Techniques Moving Beyond Text [Cultura, tecnología, técnicas culturales: más allá del texto]. Theory, Culture & Society, 30(6), 20-29.
Bredekamp, H. (2015). The technical image: a history of styles in scientific imaginery. Chicago, Estados Unidos: The University of Chicago Press.
Bucari, A. (2019). Apropiación de la imagen técnica y científica en la obra de Xul Solar. Ponencia presentada en las 9.ª Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81133
Bucari, A. (2020). Convergencias entre arte y ciencia. Apropiación de la imagen técnica y científica en la obra de Xul Solar (1912-1924). Recuperado de https://congresos.unlp.edu.ar/ebec2020/becarie/agustinbucari/
Cirlot, J. E. (1954). Morfología y arte contemporáneo. Barcelona, España: Omega Ediciones.
Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismos de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Fischler, V. (2010). Xul Solar, 2 años y 229 libros (Tesis de licenciatura). Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad de Palermo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Francé, R. H. (1923). BIOS. Die gesetze der welt [Bio. Las leyes del mundo]. Recuperado de https://archive.org/details/biosdiegesetzede02fran
Frigerio, S. (2006). Xul Solar: recortes para la construcción de una totalidad privada (Tesis de grado). Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad de Palermo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Guasch, A. M. (2010). Arte y Archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid, España: Akal.
Haeckel, E. (1899). Kunstformen der Natur [Obras de arte de la naturaleza]. Recuperado de https://archive.org/details/kunstformenderna00haec
Botar, O. A. I. (2009). Modernism and Biocentrism. Understanding Our Past in Order to Confront Our Future [Modernismo y biocentrismo. Comprender nuestro pasado para enfrentar nuestro futuro] Reino Unido: Ashgate.
Bredekamp, H (2013a). A Neglected Tradition Art History as Bildwissenschaft [Una tradición olvidada La historia del arte como ciencia de la imagen]. Critical Inquiry, 29(3).
Bredekamp, H. (2013b). Culture, Technology, Cultural Techniques Moving Beyond Text [Cultura, tecnología, técnicas culturales: más allá del texto]. Theory, Culture & Society, 30(6), 20-29.
Bredekamp, H. (2015). The technical image: a history of styles in scientific imaginery. Chicago, Estados Unidos: The University of Chicago Press.
Bucari, A. (2019). Apropiación de la imagen técnica y científica en la obra de Xul Solar. Ponencia presentada en las 9.ª Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81133
Bucari, A. (2020). Convergencias entre arte y ciencia. Apropiación de la imagen técnica y científica en la obra de Xul Solar (1912-1924). Recuperado de https://congresos.unlp.edu.ar/ebec2020/becarie/agustinbucari/
Cirlot, J. E. (1954). Morfología y arte contemporáneo. Barcelona, España: Omega Ediciones.
Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismos de las imágenes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Fischler, V. (2010). Xul Solar, 2 años y 229 libros (Tesis de licenciatura). Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad de Palermo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Francé, R. H. (1923). BIOS. Die gesetze der welt [Bio. Las leyes del mundo]. Recuperado de https://archive.org/details/biosdiegesetzede02fran
Frigerio, S. (2006). Xul Solar: recortes para la construcción de una totalidad privada (Tesis de grado). Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad de Palermo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Guasch, A. M. (2010). Arte y Archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid, España: Akal.
Haeckel, E. (1899). Kunstformen der Natur [Obras de arte de la naturaleza]. Recuperado de https://archive.org/details/kunstformenderna00haec
Kandinsky, W. (1923). En el círculo negro [Pintura]. Recuperado de https://www.march.es/arte/catalogos/ficha.aspx?p0=cat:197&p1=42&l=1
Kandinsky, W. [1928] (2003). Punto y línea sobre el plano. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Kandinsky, W. (1928). Punkt Und Linie Zu Flache [Punto y Línea sobre Plano]. Recuperado de https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/kandinsky1928
Klee, P. (1925). Pädagogisches Skizzenbuch [Cuadernos pedagógicos]. Recuperado de http://bibliothequekandinsky.centrepompidou.fr/imagesbk/RLPF724/M5050_X0031_LIV_RLPF0724.pdf
Klee, P. [1929] (1976). Teoría del arte moderno. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Caldén.
Lumbreras, M. (2010). Magia, acción, materia: la imagen en la Bilwissenchaft. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 22, 241-262. Recuperado de https://revistas.uam.es/anuario/article/view/2334
Martínez Moro, J. M. (2004). La ilustración como categoría. Una teoría unificada sobre arte y conocimiento. Gijón, España: Ediciones Trea.
Mitchell, W. J. T. (2019). La Ciencia de la Imagen. Madrid, España: Akal.
Moholy-Nagy, L. (1920-1921). El Ciclista (Naturaleza muerta) [Pintura]. Recuperado de https://www.moholy-nagy.org/art-databasedetail/82?prev=gallery
Moholy-Nagy, L. [1929] (1984). La nueva visión y reseña de un artista. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ediciones Buenos Aires.
Moholy-Nagy, L. (1929). Microfotografías. Recuperado de http://bibliothequekandinsky.centrepompidou.fr/imagesbk/RLPF727/M5050_X0031_LIV_RLPF0727.pdf
Newhall, B. (2002). Historia de la fotografía. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Pacht, O. [1977] (1986). Historia del arte y metodología. Madrid, España: Alianza Forma.
Publicidad Bitter Garnier. (13 de agosto de 1904). Caras y Caretas, (30). Recuperado de http://hemerotecadigital.bne.es/results.vm?q=parent:0004080157&lang=es
Quereilhac, S. (2010). La imaginación científica. Ciencias ocultas y literatura fantástica en el Buenos Aires de entre-siglos (1875-1910) (Tesis de doctorado). Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Quereilhac, S. (2015). Reflexiones sobre una sensibilidad de época. La imaginación científica en la literatura y el periodismo (1896-1910). Badebec, 4(8). Recuperado de https://revista.badebec.org/index.php/badebec/article/view/121
Sarlo, B. (1988). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Sarlo, B. (1992). La imaginación técnica. Sueños modernos en la cultura argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Sarlo, B. (1994). El Caso Xul Solar. En D. Elliott (Ed.), Arte de Argentina. 1920-1994 [Catálogo] (pp. 34-39). Oxford, Inglaterra: Museo de Arte Moderno.
Tapa descubrimiento prodigioso. (21 de septiembre de 1907). Caras y Caretas, (468). Recuperado de http://hemerotecadigital.bne.es/results.vm?q=parent:0004080157&lang=es
Wood, J. G. [1861] (1900). Common Objects of the Microscope [Objetos comunes bajo el microscopio]. Recuperado de https://archive.org/details/49492157.2969.emory.edu
Xul Solar, A. (1918). S-T. Cat. 107 [Pintura]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Archivo Documental, Fundación Pan Klub – Museo Xul Solar.
Xul Solar, A. (1918). S-T. Cat. 180 [Pintura]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Archivo Documental, Fundación Pan Klub – Museo Xul Solar.
Xul Solar, A. (1923). S-T. Cat. 81 [Dibujo]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Archivo Documental, Fundación Pan Klub – Museo Xul Solar.
Xul Solar, A. (1943-1948). Protozoología [Montaje]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Archivo Documental, Fundación Pan Klub – Museo Xul Solar.
Xul Solar, A. (1943-1948). S-T [Montaje]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Archivo Documental, Fundación Pan Klub – Museo Xul Solar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Current policy since 2019
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-ShareAlikes 4.0 International (BY-NC-SA 4.0).
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Armiliar the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.