Gender Performativity In Children’s Theatre. Strategies for children’s plays analysis

Authors

  • Germán Casella Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e003

Keywords:

Performativity, gender, infancies, theatre

Abstract

This work aims at devise strategies to analyze stage micropoetics for infancies from gender and sex categories. Towards this goal, we will delve into Judith Butler’s position (2016, 2002) on gender performativity as a stylized and repetitive act which constitutes the generalized categories. We will contrast these with our understanding of Children’s Theatre as an identity-formative event. We will highlight its development from incidental ties between producers and viewers which are, thus, asymmetrical. Finally, for illustrative purposes, we will apply these strategies to La bella durmiente contada por una abuela, by Lorena Velazquez and Juan Carlos Fiasconaro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Germán Casella, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Bellas Artes Universidad Nacional de La Plata.

References

Bustelo Graffigna, E. (2011). El recreo de la infancia. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Bustelo Graffigna, E. (2012). Notas sobre infancia y Teoría: un enfoque latinoamericano. Salud Colectiva, 8 (3), 287-298.

Butler, J. (1998). Actos performativos y constitución de género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feministas. Debate Feminista, (18), 296-314.

Butler, J, (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Butler, J., (2016). El género en disputa. Barcelona, España: Paidós.

Carli, S. (2002). Introducción. Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires, Argentina: Miño & Dávila.

Carli, S. (comp.). (2006). La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calle y el shopping. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Díaz, F. (2015). Temas de la literatura infantil. Aproximación al análisis del discurso para la infancia. Buenos Aires, Argentina: Lugar.

Dubatti, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Propuedéutica. Buenos Aires, Argentina: Athuel.

Fiasconaro, J. (dramaturgo) y Velazquez, L. (directora). (2014). La bella durmiente contada por una abuela [obra de teatro]. Argentina: Proyecto ECAE.

Mattio, E. (2012). ¿De qué hablamos cuando hablamos de género? Una introducción conceptual. En J. Morán Faundés y otros (comps.), Reflexiones en torno a los derechos sexuales y reproductivos (pp. 85-103). Córdoba, Argentina: Ciencia, Derecho y Sociedad Editorial.

Mehl, R. (2010). El teatro para niños y sus paradojas. Reflexiones desde la platea. Buenos Aires, Argentina: Instituto Nacional del Teatro.

Published

2018-11-29

How to Cite

Casella, G. (2018). Gender Performativity In Children’s Theatre. Strategies for children’s plays analysis. Arte E Investigación, (14), e003. https://doi.org/10.24215/24691488e003