Aspects of Montage in the Poetics of Val del Omar
DOI:
https://doi.org/10.24215/2525085Xe018Keywords:
Montage, experimental, avant garde, documentaryAbstract
La múltiple producción del cineasta, fotógrafo, poeta e inventor José Val del Omar permite pensar una noción del montaje desplegada bajo el signo de la intermedialidad. Al recorrer medio siglo de su práctica artística en diversos formatos, su actividad como inventor de artefactos audiovisuales, más su producción como escritor, se revela una común preocupación por el montaje ejercido por diversos medios, entendido como elemento clave de una verdadera misión para el cine: la transformación del espectador. Este artículo recorre, mediante el hilo conductor del montaje en sus dimensiones poéticas, estéticas y técnicas, algunas operaciones fundamentales de su obra realizativa y su pensamiento.References
Bonet, E. (2016). Escritos de vista y oído. Barcelona, España: MACBA.
Brenez, N. (2010). Técnica, teofanía, método: José Val del Omar y la vanguardia francesa. En AA.VV., Desbordamiento de Val del Omar (pp. 45-52). Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Codesal, J. (2015). Soy tu impotencia. Sobre la recuperación de Acariño galaico (De Barro). En E. Duque (Ed.), Val del Omar. Más allá de la órbita terrestre (pp. 213-220). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: BAFICI.
De Lucas, G. y Pintor Iranzo, I. (2017). Poética del montaje en Aguaespejo Granadino. Investigación estética, técnica y pedagógica sobre la experiencia del espectador en la obra de José Val del Omar. L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, (24), 165-184. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=466
Fernández Cuenca, C. [1965] (2015). Investigaciones y experiencias. En E. Duque (Ed.), Val del Omar. Más allá de la órbita terrestre (pp. 125-132). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: BAFICI. Godard, J-L. (1956). Montage, mon bon souci [Montaje, mi gran inquietud] . Cahiers du cinéma, (65), 30-31.
Jurgenson, A. (1995). La práctica del montaje. Barcelona, España: Gedisa.
Tranche, M. (2012). Panóptico Val del Omar. De la pantalla al palimpsesto. Archivos de la Filmoteca, (69), 121-133.
Val del Omar, J. (Productor y director). (1934). Fiestas cristianas/Fiestas profanas [Película]. España: Archivo María José Val del Omar y Gonzalo Sáenz de Buruaga.
Val del Omar, J. (Productor y director). (1953-1955). Aguaespejo granadino [Película]. España: Filmoteca de Andalucía.
Val del Omar, J. (Productor y director). (1958-1960). Fuego en Castilla (Tactilvisión del páramo del espanto) [Película]. España: Filmoteca de Andalucía.
Val del Omar, J. (Productor y director). (1961-1995). Acariño Galaico (de Barro) [Película]. España: Filmoteca de Andalucía.
Val del Omar, J. (Productor y director). (ca. 1979). Variaciones sobre una granada [Película]. España: Archivo María José Val del Omar y Gonzalo Sáenz de Buruaga.
Val del Omar, J. (2010). Escritos de poética, técnica y mística. Madrid, España: Ediciones de La Central, MNCARS, Universidad de Navarra.
Val del Omar, J. (2012). Tientos de erótica celeste. Granada, España: Diputación de Granada.
Villegas López, M. [1962] (2015). Val del Omar, poeta del cine. En E. Duque (Ed.), Val del Omar. Más allá de la órbita terrestre (pp. 151-155). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: BAFICI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of the manuscript by the magazine means the non-exclusive cession of the property rights of the authors in favour of the editor, who allows the reuse, after publication (post print), under a license Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
According to these terms, the material can be copied and redistributed by any means or in any format as long as a) the author and original source of the publication are quoted (magazine and URL of the work), access to the license is provided and whether changes have been made is mentioned; and b) the material is not used for commercial purposes.
The cession of non-exclusive rights means that after the publication (post print) in Arkadin the authors can publish their work in any language, means and format; in such cases it must be mentioned that the material was originally published in this magazine. Such cession also means the authorization of the authors for the work to be collected by SEDICI, the institutional archive of the Universidad Nacional de La Plata, and to be spread in the databases that the editorial team considers appropriate to increase the visibility of the publication and its authors.
Moreover, the magazine encourages the authors to deposit their productions in other institutional and thematic archives under the principle that offering the society the scientific and academic production without any restrictions contributes to a greater exchange of the global knowledge.