See the Art Images of Mendoza

Records to Think the Post-Dictatorship

Authors

  • María del Rosario Zabala Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.24215/24691488e094

Keywords:

Post-dictatorship, Art-archive, Image-document, Archeology

Abstract

As an essay, this work establishes an interpretive correlation between the images of art and the meanings acquired by the post-dictatorship (1983-2001), through the documentary records on the works exhibited in the art museums of Mendoza, reviewing the experience of the biennial NoCon exhibitions (Municipal Museum of Modern Art of Mendoza, 1985-1998), from the notions of art-archive and image-document. From the image policies proposed by Víctor Silva Echeto and a critical episteme, in the overlap with cultural and visual studies, we use the world seen or recorded visually as matter. From the documentary analysis, we present an image reading exercise to deconstruct, understand and problematize the seen social world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica (México), 26(73), 249-264. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018701732011000200010&lng=es&tlng=es

Álvarez, A. M. (1994). Muestra de arte no convencional 94. Zeta Editores.

Ansaldi, W. (2003). Democracias de pobres, democracias pobres, pobres democracias. Temas y Debates (6 y 7), 27-43.

Artaza, M. (30 de octubre de 1998). El artista no debe tener miedo de que no lo entiendan. MMAMM. 4° Bienal internacional de arte experimental. NO CON 98. Mendoza, Argentina, 2.

Baitello Jr., N. (2008). La era de la iconofagia. Arcibel.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Universidad Nacional de Quilmes.

Benjamin, W. (2008). Obras (Vol. II). Abada.

Didi-Huberman, G. (2015). Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. Adriana Hidalgo.

Didi-Huberman, G. (2003). Cuando las imágenes tocan lo real. Círculo de Bellas Artes. Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? / When Does Contemporary Art Begin? Fundación Proa.

Groys, B. (2008). Art Power. The MIT Press.

Harper, D. (2012). Visual Sociology. Routledge.

Huyssen, A. (2001). En busca del futuro perdido. Cultura y memorias en tiempos de globalización. FCE.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Manantial.

Lorca, J. (4 de mayo 2009). Entrevista con la socióloga británica Vikki Bell. “No podemos controlar el pasado”. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-124308-2009-05-04.html

Marin, L. (2015). Destruir la pintura. Fiordo.

Pino Villar, M. P. (2018a). El movimiento artístico-visual durante la dictadura militar en Mendoza (Argentina). Cuadernos de Historia del Arte, 103-134.

Pino Villar, M. P. (2018b). Lo novedoso en las artes visuales argentinas de los años 70. El caso de Mendoza. Caderno de letras, 27-57.

Quiroga, G. (2008). C/temp. Arte contemporáneo mendocino. Fundación del interior.

Richard N, y Moreiras, A. (comps.) (2000). Pensar en/la postdictadura. Cuarto Propio.

Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria; Arte y pensamiento crítico. Siglo XXI.

Richard, N. (2013). Crítica y política. Palimodia.

Richard, N. (2021). Zona de tumultos: Memoria, arte y feminismo. Textos reunidos de Nelly Richard (1986-2020). CLACSO.

Silva Echeto, V. (2016). La desilusión de la imagen. arqueología, cuerpo(s) y mirada(s). Gedisa.

Silva Echeto, V. (2018). Crítica y comunicación. Sobre políticas de las imágenes. Tirant.

Silva Echeto, V. (2019). Epistemes a las críticas de las imágenes: un acercamiento teórico metodológico. En F. Sierra y J. Alberich (eds.), Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 151-162). Universidad de Granada.

Warburg, A. (2004). El ritual de la serpiente. Sexto piso.

Published

2023-06-30

How to Cite

Zabala, M. del R. . (2023). See the Art Images of Mendoza: Records to Think the Post-Dictatorship. Arte E Investigación, (23), e094. https://doi.org/10.24215/24691488e094