The Footprint of the Audiovisual Beyond Cinema

Tracing the Legacy of Film in Other Arts

Authors

  • Lisandro Peralta Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/30087473e027

Keywords:

audiovisual language, cinema, theater, video games, interactive

Abstract

This text, produced because of the class “The Trace of Audiovisual Language Be yond Cinema” offered within the course of Tecnologia Multimedial 4 at the Faculty of Arts, UNLP, focuses on how the funda mental elements of cinema (composition, lighting, framing, editing, and narrative) manifest across various disciplines. We analyze the integration of audiovisual lan guage in video games, presenting them as a form of interactive art. We also examine the use of audiovisual elements in art ins tallations and theatrical works, exploring the ways in which their codes enrich the narrative experience and expand expres sive boundaries.

References

Arias, L. (2016). Campo minado [Obra de teatro].

Bordwell, D., y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Paidós.

Carri, A. (2017). Cuatreros [Documental]. Patagonia Films.

Crane, S., y Grylls, P. (2015). Grand Theft Hamlet [Documental]. Pinny Grylls Productions.

Hazelight Studios. (2018). A Way Out [Videojuego]. Electronic Arts.

Infinity Ward. (2005). Call of Duty 2: Modern Warfare [Videojuego]. Activision.

Konami. (1999). Silent Hill [Videojuego]. Konami.

Lamelas, D. (1972). Film Script (La manipulación del mensaje) [Instalación multimedia]. https://www.macba.cat/es/obra/r2485-film-script-la-manipulacion-del-mensaje/

Manovich, L. (2002). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós.

Odenbach, M. (2019). Prueba de nada [Videoinstalación].

Pensotti, M. (2021). Los años [Obra de teatro].

Pizzolatto, N. (2014). True Detective (Temporada 1) [Serie de televisión]. HBO.

Quantic Dream. (2005). Fahrenheit: Indigo Prophecy [Videojuego]. Atari.

Reyes, M. E., y Sigismondo, P. (2014). La estructura dramática y sus componentes (1ª parte): Apuntes sobre la construcción de una narración audiovisual [Objeto de conferencia]. VII Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JIDAP). Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata. Repositorio SEDICI. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73599

Rockstar Games. (2013). Grand Theft Auto V [Videojuego]. Rockstar Games.

Rockstar Games. (2018). Red Dead Redemption 2 [Videojuego]. Rockstar Games.

Rybczyński, Z. (1975). New Book [Cortometraje].

Sánchez, R. (1970). Montaje cinematográfico. Arte en movimiento. Pomaire.

Santa Monica Studio. (2018). God of War [Videojuego]. Sony Interactive Entertainment.

Santiago, B. M. (2017). Little Boxes [Instalación interactiva de video mapping].

Slade, D. (2018). Black Mirror: Bandersnatch [Película interactiva]. Netflix.

ZA/UM. (2019). Disco Elysium [Videojuego]. ZA/UM.

Published

2025-12-16

How to Cite

Peralta, L. (2025). The Footprint of the Audiovisual Beyond Cinema: Tracing the Legacy of Film in Other Arts. Proyectual-D, (3), e026. https://doi.org/10.24215/30087473e027

Issue

Section

Artículos