Language, Design and AI: Competence Gaps
DOI:
https://doi.org/10.24215/30087473e025Keywords:
industrial design, artificial intelligence, competence gapAbstract
This article analyzes the competence gap in formative process of Industrial Designers, regarding the use of Genera tive Artificial Intelligence as a cognitive and project resource. Based on a practi cal experience in the course Design and Culture, students were examined as they externalized their tacit knowledge into prompts directed at the AI, revealing var ying levels of precision and depth. The concepts of Ikujiro Nonaka help to un derstand these processes as knowledge conversions between tacit and explicit forms, conditioned by cultural factors. The heterogeneous performances hi ghlight a gap not attributable to tech nological appropriation, but rather to linguistic and cultural dimensions.References
Baczko, B. (1999). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas. Ediciones Nueva Visión.
Buch, T. (2004). Tecnología en la vida cotidiana. EUDEBA.
Cross, N. (2002). Métodos de diseño. Estrategias para el diseño de productos. Limusa. Grupo Noriega Editores.
García Garnica, A. (2016). Creación, conversión, facilitación y espacios del conocimiento: las aportaciones de Ikujiro Nonaka a la teoría organizacional. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 4(9), 73–88. Universidad Nacional Autónoma de México.
Joyanes Aguilar, L. (2017). Industria 4.0. La cuarta revolución industrial. Alfaomega Grupo Editor.
Marincoff, G. (2019). El diseño y las personas. Elementos de una teoría del contexto proyectual. Octante, (4), e023. https://doi.org/10.24215/25250914e023
Marincoff, G., y Floridia, F. (2024). IA generativa aplicada al diseño industrial. Un problema interdisciplinario. Proyectual D, (2), e014. https://doi.org/10.24215/30087473e014
Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Penguin Random House Grupo Editorial.
Yáñez, F. (2022). Mundo 4.0. El futuro de la sociedad tecnológica. Alfaomega – Marcombo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.