Experience and Narrative in The Design Project

Marketing Strategies and Commercial Interior Design

Authors

  • Ticiana A. Alvarado Wall Laboratorio de Investigación y Desarrollo en Diseño Industrial (LIDDI), Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, Argentina
  • Federico Del Giorgio Solfa Laboratorio de Investigación y Desarrollo en Diseño Industrial (LIDDI), Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/30087473e020

Keywords:

user experience, narrative, marketing strategies, design, commercial interior design

Abstract

The article explores how to integrate user experience and brand narrative into the design of commercial interior spaces. It examines the ways in which these dimen sions are coherently aligned with marke ting strategies, contributing to the creation of meaningful spaces that communicate identity and generate value. From a de sign and marketing perspective, real ca ses are addressed and compared through the dimensions of the experience map, the brand brief, and the construction of atmospheres. The work synthesizes an approach to commercial space interven tion based on qualitative analysis, interdis ciplinary participation, and user-oriented spatial narratives, aimed at responding to new demands and forms of consumption.

References

Alvarado Wall, T. A. (2024). Enfoque de marketing basado en diseño estratégico y design thinking para el desarrollo de emprendimientos millennials. Modelo de exportación para un estudio multidisciplinario especializado en arquitectura y diseño de interiores [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de La Plata]. https://doi.org/10.35537/10915/170547

Blackwell, R. D., Miniard, P. W., y Engel, J. F. (2002). Comportamiento del consumidor. Thomson.

Böhme, G. (2013). Atmósfera: estética como teoría de la percepción. Sequitur.

Del Giorgio Solfa, F., y Alvarado Wall, T. A. (2021). Diseño estratégico y participativo en emprendimientos integrados. Caso fitness La Plata, Argentina. Designia, 9(1), 27-47. https://doi.org/10.24267/22564004.544

Del Giorgio Solfa, F., Amendolaggine, G., y Alvarado Wall, T. A. (2018). Nuevos paradigmas para el diseño de productos. Design Thinking, Service Design y experiencia de usuario. Arte e investigación, (14), 159-169. https://doi.org/10.24215/24691488e012

Fog, K., Budtz, C., y Yakaboylu, B. (2005). Storytelling: Branding in practice [Storytelling: Branding en la práctica]. Springer Berlin Heidelberg.

Garrett, J. J. (2010). The elements of user experience: User-centered design for the web and beyond [Los elementos de la experiencia del usuario: diseño centrado en el usuario para la web y más allá]. Pearson Education.

Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling [Narración transmedia]. MIT Technology Review.

Kent, T. (2007). Creative space: Design and the retail environment [Espacio creativo: el diseño y el entorno minorista]. International Journal of Retail & Distribution Management, 35(9), 734-745. https://doi.org/10.1108/09590550710773273

Leiro, R. J. (2006). Diseño: estrategia y gestión. Infinito.

Lemon, K. N., y Verhoef, P. C. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey [Comprender la experiencia del cliente a lo largo de su recorrido]. Journal of Marketing, 80(6), 69-96. http://dx.doi.org/10.1509/jm.15.0420

Mootee, I. (2014). Design thinking para la innovación estratégica. Urano.

Norman, D. A. (1999). The invisible computer [La computadora invisible]. MIT Press.

Norman, D. A. (2005). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things [Diseño emocional: por qué amamos (u odiamos) las cosas cotidianas]. Basic Books.

Pine, B. J., y Gilmore, J. H. (2011). The experience economy [La economía de la experiencia]. Harvard Business Press.

Spence, C., Puccinelli, N. M., Grewal, D., y Roggeveen, A. L. (2014). Store atmospherics: A multisensory perspective [Atmósfera de tienda: una perspectiva multisensorial]. Psychology & Marketing, 31(7), 472-488. https://doi.org/10.1002/mar.20709

Stickdorn, M., y Schneider, J. (2011). This is service design thinking: Basics, tools, cases [Esto es el pensamiento de diseño de servicios: fundamentos, herramientas y casos]. John Wiley & Sons.

Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., y Schlesinger, L. A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies [Creación de experiencia del cliente: determinantes, dinámicas y estrategias de gestión]. Journal of Retailing, 85(1), 31-41. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.001

Zaragoza, R., y Gasca, J. (2014). Designpedia: 80 herramientas para construir ideas. Almuzara.

Zumthor, P. (2006). Atmospheres: Architectural environments – surrounding objects [Atmósferas: entornos arquitectónicos – objetos circundantes]. Birkhäuser.

Published

2025-12-16

How to Cite

Alvarado Wall, T. A. ., & Del Giorgio Solfa, F. . (2025). Experience and Narrative in The Design Project: Marketing Strategies and Commercial Interior Design. Proyectual-D, (3), e019. https://doi.org/10.24215/30087473e020

Issue

Section

Artículos