ornaments from The Imprenta De Niños Expósitos
Icons of the Buenos Aires Prototypography (1780-1815)
DOI:
https://doi.org/10.24215/30087473e019Keywords:
typography, ornaments, iconography, history, heritageAbstract
Type ornaments, along with letters for text, titles, and drop caps, constitute a fundamental part of the letter assortment of typographic printers. In this case, that of the Imprenta de Niños Expósitos, the first in Buenos Aires. When did they arrive? What was their origin? Who designed them? What foundry sold them? What typologies existed? What uses were they given? What was the first Buenos Aires design? These are some of the questions we aim to answer in this work, which is part of research begun in 2009. This research focuses on identifying movable types and aims to make an original and specific contribution to Argentine history and visual heritage.References
Ares, F. E. (2013). Las letrerías de Antonio Espinosa en la Real Imprenta de Niños Expósitos (1790-1802). El caso del Telégrafo Mercantil, primer periódico de Buenos Aires, Cuadernos de Estudios del Siglo XVIII, (23). Universidad de Oviedo. https://doi.org/10.17811/cesxviii.23.2013.35-66
Ares, F. E. (2015a). La Estrella del Sur: muestrario tipográfico rioplatense. Tipografía inglesa en Buenos Aires colonial, Arte e Investigación, 17, (11). http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/22
Ares, F. E. (2015b). Tipografía para la Revolución (1809). Letra de Gil y la Imprenta Real de Buenos Aires, Bold, (2). http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/bold/article/view/113
Ares, F. E. (2016). Independencia se escribe sin tilde. Caracteres ingleses y nuevas imprentas en Buenos Aires (1815-1822), Ulrico, (5). DG Patrimonio e Instituto Histórico del GCBA.
A Specimen of Printing Types an Varius Ornaments for the Embellishment of Press Work by S. & C. Stephenson (1796). Londres: British Foundry, Breams, Buildings, Chancery Lane. https://books.google.com.ar/books/reader?id=xpzgAAAAMAAJ&hl=es&printsec=frontcover&output=reader
A specimen of printing types by Fry, Steele and Company (1800). Londres: Fry, Steele and Company. https://archive.org/details/20295/page/n111/mode/2up
A Specimen of Printing Types cast at Bell & Stephenson´s original British Letter Foundry, from Punches and Matrices Executed Under Their Direction. By William Colman, Regulator, and Richard Austin, Punch-cutter (1789). Londres: Bell & Stephenson´s original. British Letter Foundry. https://books.google.com.ar/books/reader?id=4-pbAAAAQAAJ&hl=es&printsec=frontcover&output=reader
Corbeto, A. (2011). Tipos de imprenta en España. Campgràfic.
Corbeto, A. (2011b). Printing types, their history, forms, and use. En Daniel B. Updike: impresor e historiador de la tipografía. Campgràfic.
Enschedé, I. y J. (1757). Proef van letteren, Países Bajos: Izaak en Johannes Enschedé. https://archive.org/details/20249/page/n7/mode/2up
Espinosa de los Monteros, A. (1780). Fundición de caracteres de imprenta, cuyos punzones, y matrices grava D. Antonio Espinosa Academico de merito de la de S. Fernando, gravador principal de la Real Casa de Moneda de la ciudad de Segovia, y Director de la Escuela de Dibujo de dicha ciudad, Segovia [en línea]. http://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?control=BVPB20070006443
Fournier, Pierre Simon (1764-1766). Manuel typographique utile aux gens de lettres & à ceux qui exercent les différentes parties de l’art de l’imprimerie. Imprimé par l’Auteur.
Fry, Edmund (1816), Specimen of Printing Types, by Edmund Fry, Letter Founder to the King and Prince Regent, Type Street, Londres. https://books.google.com.ar/books/reader?id=MRACAAAAQAAJ&hl=es&printsec=frontcover&output=reader&pg=GBS.PA1
Furlong, G. (1953). Historia y Bibliografía de las primeras imprentas rioplatenses (1700 1850). Tomo I. Guarania.
Garone Gravier, M. (2009). Breve introducción al estudio de la tipografía en el libro antiguo. Panorama histórico y nociones básicas para su reconocimiento. Asociación Mexicana de Bibliotecas e Instituciones con Fondos Antiguos.
Garone Gravier, M. (2016). De florones y cruces. Breve historia del ornamento tipográfico en la edición colonial. En M. Garone Gravier, I. Galina Russel y L. Godinas (Comps.), De la piedra al pixel. Reflexiones en torno a las edades del libro. Universidad Nacional Autónoma de México.
Martínez De Souza, J. (1974). Diccionario de tipografía y del libro. Labor.
Muestras de los nuevos punzones y matrices para la letra de imprenta executados por orden de S. M. y de su caudal destinado a la dotación de su Real Biblioteca [en línea] (1787). Madrid: Real Biblioteca. http://www.ibarrareal.es Muestra de los punzones y matrices de la letra que se funde en el obrador de la Imprenta Real [en línea] (1799). Imprenta Real. http://www.ibarrareal.es
Pohlen, J. (2011). Fuente de letras. Anatomía de los tipos. Colonia: Taschen Benedikt.
Silverman, D., Cremonini, G. y Garone, M. (2016). Análisis formal y descripción tipográfica de Laudationes Quinque (1766), primer libro impreso en Córdoba, Argentina. Ensayos. Historia y teoría del arte, XX, (31). Universidad Nacional de Colombia. https://doi. org/10.15446/ensayos
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.