Situated Design Exhibition

Participatory Project in Indigenous Territory

Authors

  • Catalina Agudin Instituto Design Research, Hochschule der Künste Bern (HKB BFH), e Instituto Antropología Social de Universität Bern

DOI:

https://doi.org/10.24215/30087473e009

Keywords:

Design, Exposition, Indigenous territory, Participatory project

Abstract

The exhibition Situated Design: Experiences in Indigenous Territory Lhaka Honhat took place between June 5 and 9 2023, in Sala Baliero, at the Faculty of Architecture, Design and Urbanism, University of Buenos Aires (FADU UBA). The exposed materials will be described, highlighting the work done in Buenos Aires and in the Indigenous Territory in Salta Province. Moreover, we will mention the current situation of the communities and reflect upon the sense of such exercises in the academical frame, within design studies.

References

Carrasco, M., & Zimmerman, S. (2006). Argentina: El caso Lhaka Honhat.

Escobar, A. (2016). Autonomía y Diseño: La realización de lo Comunal. Editorial Universidad del Cauca.

Findeli, A., Brouillet, D., Martin, S., Moineau, C., & Tarrago, R. (2008). Research Through Design and Transdisciplinarity: A Tentative Contribution to the Methodology of Design Research. Focused, 67–91.

Galán, B. M. (2008). Diseño y complejidad en la cátedra de Metodología de la Carrera de Diseño Industrial: trabajo práctico de diseño estratégico con materiales del Delta del Paraná: relato de una experiencia docente. Huellas, (6), 22–39.

Galán, B. M. (2018). Prácticas académicas volcadas al territorio y ligadas a la producción social del hábitat. In B. H. Pedro (Ed.), Proyecto y producción social del hábitat: articulando saberes populares con conocimientos científicos y disciplinares (pp. 11–13).

Gordillo, G. (2016). The Savage Outside of White Argentina. In Rethinking Race in Modern Argentina (pp. 241–267). Cambridge University Press.

Gordillo, G., & Hirsch, S. (2003). Indigenous Struggles and Contested Identities in Argentina. Histories of Invisibilization and Reemergence. The Journal OfLatin American Anthropobgy 8(3), 4–30.

Ledesma, M. (2018). Luces y sombras en la enseñanza del Diseño. Una reflexión sobre su transformación en saber universitario. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (67), 147–162. https://doi.org/https://doi.org/10.18682/cdc.vi67.1133

Published

2024-03-13

How to Cite

Agudin, C. . (2024). Situated Design Exhibition: Participatory Project in Indigenous Territory. Proyectual-D, (1), e009. https://doi.org/10.24215/30087473e009

Issue

Section

Opinión