Take back the workshop logic

Authors

  • Natalia Roche Dibujo 1 de Diseño Industrial. Didáctica Especial y Práctica de la Enseñanza Cátedra B. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata
  • Yamila Alarcón Méndez Taller de Diseño Industrial 1 Cátedra B. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25251589e003

Keywords:

Collective learning, productive matrix, teaching practices, critical thinking

Abstract

This paper arises from an observation made for the chair of Special Didactics and Teaching Practice carried out during 2018. As teachers of future design professionals we must be able to provide tools for a construction of collective learning, Critical Thinking in pursuit of insertion in the national productive matrix. That is why we consider it essential to retake the principles of the highest classroom, which will be our theoretical support for the development of the following article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antunes, R. (octubre de 2007). Al final ¿quién es la clase trabajadora hoy? Herramienta, (36).

Ávila, R. (2004). La observación, una palabra para desbaratar y re-significar. Cinta moebio, (21), 189-199. Recuperado de https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/26121

Bongarrá, C. (2010). El aula-taller como estrategia de enseñanza. Ponencia presentada en las 18.˚ Jornadas de Reflexión Académica en Diseño y Comunicación. Facultad de Diseño y Comunicación de la Universidad de Palermo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=128&id_articulo=257

Camilloni, A. (2007). El saber didáctico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Dewey, J. [1938] (2004). Experiencia y educación. Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (2016).

El «aula taller» como estrategia pedagógica (5/16). Recuperado de http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/sistemaeducativo/psicologiaase/comunicaciones/documentosdescarga/2016/com_5_16_dcp_u_ps_comunicacion_aula%20_taller.pdf

Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza en el nivel superior. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Meirieu, P. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005089.pdf

Ministerio de Producción y Trabajo. Presidencia de la Nación. (6 de septiembre de 2016). Producción presentó el GPS de Empresas Argentinas. Recuperado de https://www.produccion.gob.ar/2016/09/06/produccion-presento-el-gps-de-empresasargentinas-56004

Parry, E. (1996). Escritos en la Facultad Universidad de Palermo Facultad de Diseño y Comunicación. Escritos en la Facultad. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/publicaciones.php?id_publicacion=5

Scattolin, M. R. (2013). El aula taller como práctica pedagógica. Escritos en la Facultad, 9(84), 27-29. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=443&id_articulo=9139

Published

2019-10-18

How to Cite

Roche, N., & Méndez, Y. A. (2019). Take back the workshop logic. Tableros, (10), e003. https://doi.org/10.24215/25251589e003

Issue

Section

Proyecto nacional y diseño industrial